انقلابی در علم چشم پزشکی

به اعتقاد دکتر آنا سامرز Anne Sumers ، چشم پزشک و سخنگوی بخش چشم شناسی آکادمی آمریکا از دست دادن حتی بخشی از قدرت بینایی، از نظر احساس می تواند خیلی دردناک باشد و  در ادامه، استقلال فرد را مختل کند.

دکتر سامرز در عین حال از اتفاق های خوب در پیشرفت هر روزه تشخیص و درمان بیماری های مختلف چشم خبر می دهد و می گوید: در این زمان، یکی از هیجان انگیز ترین اتفاق های علم چشم پزشکی در حال رخدادن است و با کمک توسعه فناوری لازم می توان به بیماران کور قدرت بینایی مجدد بخشید.

یکی از پیشرفت ها، ساختن عینک مطالعه کامرا KAMRA است. کامرا حلقه نازکی است که بر روی قرنیه افراد برای افزایش قدرت بینایی در سن های بالا استفاده می شود. این وسیله در چندین کشور مختلف آمریکا، اروپا و آسیا ارائه داده شده و در حال حاضر زیر نظر سازمان آمریکایی FDA است. این وسیله نزدیک به 80 درصد از بینایی افرادی که آن را استفاده کرده اند را بهبود بخشیده است ولی همچنان سازمان FDA منتظر نتایج بهتر این وسیله است.

از دیگر پیشرفت های قابل ذکر، پیشرفت دارویی در عرصه چشم پزشکی و حتی چشم مصنوعی است که این اکتشافات ثمره کار یک دهه  محققان است. درمان بیماری دژنراسیون ماکولا macular degeneration ( بیماری که با آسیب رساندن به شبکیه چشم موجب صدمه و در نهایت کوری فرد می شود) که نزدیک به 2 میلیون آمریکایی به آن مبتلا هستند، به سرعت در حال پیشرفت است.

دکتر ابدهیش بهاسار Abdhish Bhavsar ، جراح شبکیه چشم در این زمینه می گوید: 7 سال پیش هیچ خبر خوبی از درمان بیماری دژنراسیون ماکولا  نداشتیم ولی امروزه چندین درمان از قبیل درمان های دارویی و درمان لیزری برای این بیماری وجود دارد.

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا، توانسته اند در حین دوره درمان، به زندگی عادی روزمره خود بازگردند. ولی دژنراسیون ماکولا تنها یکی از دلایل بدتر شدن بینایی در افراد است.

دکتر بهاسار در ادامه می افزاید: بیماری های شبکیه چشم را می توان به ارث برد. اگر بخواهیم این بیماری ها را به روش سلول های بنیادی کنترل کنیم، قطعا کار بسیار مشکلی و پر هزینه ای است. ولی می توان با ساخت کارخانه ای کوچک درون چشم، آن ماده مورد نیاز برای درمان را تولید کند.

این روش درمانی در حال حاضر بر روی بیماران ارثی شبکیه چشم در حال آزمایش است. این اتفاق به کمک شبکیه مصنوعی می افتد یعنی حسگر های بینایی به کامپیوتر کوچکی متصل است که سیگنال های نوری دریافتی را به مغز می رساند.

دکتر بروس کساندر Bruce Ksander ، محقق چشم پزشکی از دانشگاه هاروارد می گوید پیشرفت های شگفت انگیزی در بکار گیری سلول های بنیادی در درمان بیماری های چشم اتفاق افتاده است. او افزود چشم بر خلاف مغز عضوی در دسترس است و جایگزینی شبکیه چشم با شبکیه دیگر کار ساده ای است.

دکتر کساندر در توضیح کاربرد سلول های بنیادی می گوید سطح چشم ما توسط قرنیه پوشیده شده است که بخشی ضروری برای بینایی است. حال اگر این قرنیه صدمه ببیند ( مخصوصا در زمانی که سلول های ساخت قرنیه توانایی جایگزین کردن آن را نداشته باشند) بینایی انسان از دست خواهد رفت. حال با پیشرفت علم سلول های بنیادی می توان یک سلول قرنیه بالغ را به صورت مستقیم در چشم آسیب دیده کاشته شود تا سلول های دیگر را ترمیم کند.

در تصاویر زیر نحوه کاشت سلول در چشم قابل مشاهده است.

در نهایت محققان امید وار هستند با ارائه این روش ها، نرخ نابینایی را به شدت کاهش دهند.  

بیش از 285 میلیون نفر در سراسر جهان از نابینایی و از دست دادن قدرت بینایی رنج می برند. به گفته دکتر آنا سامرز Anne Sumers ، چشم پزشک و سخنگوی بخش پشم شناسی آکادمی آمریکی می گوید از دست دادن حتی بخشی از قدرت بینایی، از نظر احساس می تواند خیلی دردناک باشد و همچنین در ادامه آن استقلال فردی خود را نیز از دست می دهند.

اما دکتر سامرز از اتفاق های خوب در پیشرفت هر روزه تشخیص و درمان بیماری های مختلف چشم خبر می دهد. او می گوید در این زمان، یکی از هیجان انگیز ترین اتفاق های علم چشم پزشکی در حال رخدادن است و آن این است که با کمک توسعه فناوری لازم می توان به بیماران کور قدرت بینایی مجدد بخشید.

یکی از پیشرفت ها، ساختن عینک مطالعه کامرا KAMRA است. کامرا حلقه نازکی است که بر روی قرنیه افراد برای افزایش قدرت بینایی در سن های بالا استفاده می شود. این وسیله در چندین کشور مختلف آمریکا، اروپا و آسیا پیشرفت هایی داده شده و در حال حاضر زیر نظر سازمان آمریکایی FDA است. این وسیله نزدیک به 80 درصد از بینایی مردمی که آن را استفاده کرده اند را بهبود بخشیده است ولی همچنان سازمان FDA از تاری دید دیگران، نگران است.

از دیگر پیشرفت های قابل ذکر، پیشرفت دارویی در عرصه چشم پزشکی و حتی چشم مصنوعی است که این اکتشافات ثمره کار یک دهه ای محققان است. درمان بیماری دژنراسیون ماکولا macular degeneration ( بیماری است که با آسیب رساندن به شبکیه چشم موجب صدمه و در نهایت کوری فرد می شود) که نزدیک به 2 میلیون آمریکایی به آن مبتلا هستند، به سرعت در حال پیشرفت است.

دکتر ابدهیش بهاسار Abdhish Bhavsar ، جراح شبکیه چشم افزود: 7 سال پیش هیچ خبر خوبی از درمان بیماری دژنراسیون ماکولا  نداشته ایم ولی امروزه چندین درمان از قبیل درمان های دارویی و درمان لیزری برای این بیماری وجود دارد.

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا، توانسته اند در حین دوره درمان، به زندگی عادی روزمره خود بازگردند. ولی دژنراسیون ماکولا تنها یکی از دلایل بدتر شدن بینایی در افراد است.

دکتر بهاسار در ادامه می گوید: بیماری های شبکیه چشم را می توان به ارث برد. اگر بخواهیم این بیماری ها را به روش سلول های بنیادی کنترل کنیم، قطعا کار بسیار مشکلی و پر هزینه ای است. ولی  با ساخت کارخانه ای کوچک درون چشم، آن ماده مورد نیاز برای درمان را تولید می شود.

این روش درمانی در حال حاضر بر روی بیماری ارثی شبکیه چشم در حال آزمایش است. این اتفاق به کمک شبکیه مصنوعی می افتد یعنی حسگر های بینایی به کامپیوتر کوچکی متصل است که سیگنال های نوری دریافتی را به مغز می رساند.

دکتر بروس کساندر Bruce Ksander ، محقق چشم پزشکی از دانشگاه هاروارد می گوید: پیشرفت های شگفت انگیزی در بکارگیری سلول های بنیادی در درمان بیماری های چشم اتفاق افتاده است. او افزود : چشم بر خلاف مغز، عضوی در دسترس است و جایگزینی شبکیه چشم با شبکیه دیگر کار ساده ای است.

دکتر کساندر در توضیح کاربرد سلول های بنیادی می گوید :سطح چشم ما توسط قرنیه پوشیده شده است که بخشی ضروری برای بینایی است. حال اگر این قرنیه صدمه ببیند ( مخصوصا در زمانی که سلول های ساخت قرنیه توانایی جایگزین کردن آن را نداشته باشند) بینایی انسان از دست خواهد رفت. حال با پیشرفت علم سلول های بنیادی ، یک سلول قرنیه بالغ را به صورت مستقیم در چشم آسیب دیده کاشته می شود تا سلول های دیگر را ترمیم کند.

در تصاویر زیر نحوه کاشت سلول در چشم قابل مشاهده است.

در نهایت محققان امیدوار هستند با ارائه این روش ها، نرخ نابینایی را به شدت کاهش دهند. 

مترجم: رضا کلانتری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. باسلام،آیا برای درمان نابینائی ناشی از مصرف متانول امیدی در آینده وجود دارد؟

  2. باسلام،باعنایت به پیشرفت علوم پزشکی آیا درآینده امیدی برای درمان نابینائی ناشی ازمصرف متانول وجود دارد؟

  3. برادرم ناشنوا و كر و لال و معلول است چشمانش ميديد ولي با پارگي شبكبه ناشي از فشار چشم ديگر قادر به ديدن نيست تمام راههاي ارتباطي او با بيرون قطع شده حالم بد است آيا ميشه اميدوار بود ايا كسي مي تونه كمك كنه منو چكار كنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا