علیرضا یاری امروز سه شنبه درمراسم افتتاح دومین همایش جویشگر بومی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: گام اول حمایت از جویشگرها بوده تا ارتقا پیدا کرده و محصول بهتری را به بازار ارایه کنند و در این مسیر به تجاری سازی همواره توجه داشتیم.
وی به دلایل عدم تجاری سازی جویشگرها اشاره کرد وگفت: توان تجاری سازی شرکت ها همگام رشد نکرد. شرکت ها به دنبال مزیت رقابتی نیستند.
مدیرطرح جویشگر بومی با اشاره به اینکه تنوع سرویس در برخی از شرکت ها بدون توجه به نیاز بازار و تجاری سازی افزایش یافته است، گفت: محصولات مشابه رقبا هستند و کمتر نوآوری در خدمات دیده می شود.
یاری ادامه داد که بخش تجاری در اکثر این مجموعه ها کم رنگ بوده یا شکل نگرفته است. در این زمینه کمتر از تجربیات کاربران استفاده شده است.
وی به استراتژی تجاری سازی در طرح جویشگر بومی اشاره کرد و گفت: ایجاد سکوی خدمات و ارایه امکان تجاری سازی، ایجاد کنسرسیوم از شرکت ها و برخی از ارائه دهندگان با تجربه خدمات و ایجاد خوشه اقتصادی خدمات و محتوای جویشگر بومی از جمله استراتژی تجاری سازی در این طرح است.
مدیرطرح جویشگر بومی ادامه داد: ایجاد محیط مشارکت کسب و کار در حوزه خدمات و محتوای جویشگر بومی، ایجاد شرکت توسعه ای در راستای تجاری سازی محصول مطابق بازار از دیگر استراتژی تجاری سازی در طرح جویشگر است.
یاری، توانمندی بالای فنی را از دیگر توانمندی این طرح اعلام کرد و گفت: در جویشگر بومی در زمینه متن و نقشه طرح های پژوهشی خوبی انجام شده و در این زمینه خوب عمل کردیم.
دومین همایش جویشگر بومی با اهداف معرفی دستاوردهای مختلف طرح جویسگر، برقراری تعامل در راستای به استراک گذاری دستاوردها و محصولات مرتبط، امکان یکپارچه سازی محصولات و خدمات و شناسایی فرصت ها و چالش های موجود برای توسعه وبهبود، از امروز ( 2 ابان ماه ) در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، آغاز بکار کرد و تا فردا به کار خود ادامه می دهد.
طرح جویشگر (موتور جستجوی بومی) در زمره طرحهای ملی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان سازمان مجری آن تعیین شده است. در طرح جویشگر، حامی طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و مسئولیت نهایی تکمیل موفقیتآمیز طرح، تأمین مالی طرح، تعیین متولی اجرای طرح (مجری و مدیر طرح) و انجام حمایتهای قانونی از طرح مصوب را بر عهده دارد. این طرح با چشمانداز دستیابی به «بهترین جویشگر در زبان فارسی» با ارائه دقیقترین جویش در زبان فارسی و با کیفیتترین سرویسهای بومی به زبان فارسی تعریف شده است.
مطالعات امکانسنجی، بررسیهای تطبیقی و پژوهشهای صورت گرفته در خصوص موتورهای جستجو و نیازهای کاربران بومی از پیشنیازهای تحقق چشمانداز فوق هستند که بخشی از آنها پیشتر به انجام رسیده و در طرح جویشگر ادامه مییابند.