زخم های دیابت پیشتاز عامل مرگ و میر

دکتر سید مهدی طبایی امروز، 30 مهرماه در نشست خبری چهارمین کنگره ملی و دومین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت، اظهار کرد:  زخم مزمن زخمی است که بدن انسان نتواند به صورت طبیعی و در عرض دوازده هفته آن را ترمیم کند.

رییس کنگره زخم و ترمیم بافت افزود: به دلیل شراط امروز جامعه و افزایش سن مردم و افزایش برخی از بیماری‌های داخلی همچون دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی شاهد افزایش بسیار زیاد زخم هستیم، به گونه‌ای که به عنوان یک چالش مهم در دنیا مطرح است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در راستای اهداف خود برنامه‌های عمده‌ای در ترمیم زخم تدوین کرده است، گفت: در همین راستا سالانه کنگره‌ای بین‌المللی توسط مرکز تحقیقات لیزر و پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و پژوهشکده فناوری‌های ترمیم  زخم و بافت برگزار می‌شود.

طبایی ادامه اداد:‌ امسال این کنگره در تاریخ 3 تا 5 آبان ماه در بیمارستان میلاد با حضور مهمانان داخلی و خارجی و محققان و اساتید گروه‌های مختلف پزشکی و علوم پایه برگزار خواهد شد.

رییس کنگره زخم و ترمیم بافت با اشاره به افزایش 30 درصدی تعداد مقالات نسبت به کنگره قبلی، اظهار کرد: امسال 160 مقاله انتخاب شده است که از این تعداد 93 مقاله به صورت سخنرانی و 67 مقاله در قالب پوستر ارائه خواهد شد.

 وی در ادامه با بیان اینکه شیوع زخم مزمن در دنیا بین یک تا دو درصد در جمعیت عادی است، گفت: مهمترین عامل ایجاد زخم بیماری‌های عروقی هستند، به گونه‌ای که 70 درصد زخم‌های تحتانی بر اساس بیماری‌های عروقی بروز می‌کند.

رییس پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی افزود: دومین عامل در بروز زخم بیماری دیابت است که طبق آمار 370 میلیون نفر در دنیا در معرض ابتلا به دیابت هستند. افرادی که دیابت طول کشیده دارند، تا 25 درصد ممکن است دچار زخم شوند که این مسئله نشان‌دهنده وخامت اوضاع ارگان‌های بدن فرد است.

طبایی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده میزان مرگ و میر در افرادی که دچار زخم پای دیابتی می‌شوند در عرض 5 سال آینده به 45 درصد می‌رسد. به گونه‌ای که میزان مرگ و میرهای ناشی از زخم‌های دیابتی بیشتر از مجموع مرگ‌ومیر ناشی از سرطان‌های شایع (پستان، پروستات و لنفاوی هوچکین) است.

وی با بیان اینکه زخم‌های دیابتی معضل خاموش بوده و در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، گفت: باید برای این معضل که بیشتر هم در لایه‌های زیرین جامعه بروز می‌کند تدبیری اساسی اندیشیده شود. اغلب کسانی که دچار قطع اندام شده‌اند، در ابتدا تنها یک زخم کوچک داشته‌اند که به دلیل بی‌توجهی  مجبور به قطع عضو شده‌اند.

رییس پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی یادآور شد: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران موفق شد امسال پژوهشکده زخم و ترمیم بافت را در راستای انجام تحقیقات بنیادی و بین رشته‌ای برای کمک به درمان افتتاح کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا