نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شکار بادهای ملایم محلی با دستاورد محققان ایرانی

محمد رضا رضایی، مخترع این طرح ، بهره خروجی این توربین و ژنراتور را بیش از دو برابر اعلام کرد و در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: این توربین و ژنراتور بادی، 2 پروانه( دو چلباد) مستقل و بدون گیربکس دارد؛ این خاصیت باعث افزایش راندمان 2 برابری آن نسبت به توربین‌های معمولی می شود.

وی درباره ویژگی های خاص این طرح گفت: این توربین و ژنراتور ویژگی های خاصی برای پروانه های کوتاه و پیامدهای مهندسی آن، تعادل دینامیکی بهتر، ثبات گشتاوری به هنگام مانور و جهت گیری دارد. همچنین اندازه ساختمان این توربین نسبت به توربین های کلاسیک کوچکتر و هزینه تمام شده آن نیز کمتر است.

 

وی تصریح کرد: همچنین هم اکنون ساخت و اجرای توربین بزرگ تنها برای مناطق بادخیز صرفه اقتصادی دارد در حالی که این توربین می تواند با ملایم‌ترین بادهای محلی و ناحیه ای انرژی تولید کند و قابل ساخت و کاربرد در واحدهای کوچک و متوسط، مستقل و مسکونی و… است.

وی این توربین را گامی بسیار موثر برای استفاده همگانی از انرژی های نو عنوان کرد و درباره اهمیت اجرای این طرح افزود: هم اکنون صفر تا 100 این محصول ها در  کشور تولید نمی شود و ما به شدت وابسته به کشورهای دیگر در این زمینه هستیم. از سوی دیگردر آینده نزدیک ما برای حل مسایل زیست محیطی راهی جز استفاده از انرژی های نو در کشور نداریم و خواه یا ناخواه مجبورخواهیم شد با صرف هزینه گزاف این تکنولوژی را از کشورهای پیشرو تهیه کنیم در صورتی که هم اکنون ما به دانش ساخت این تکنولوژی دست یافته‌ایم و تنها برای اجرا و تحقق کامل آن نیاز به حمایت بیشتر بخش دولتی داریم.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل