در مصرف خودسرانه مسکن ها رکورد زده ایم

دکتر مسعود هاشمی در خصوص علت شیوع مصرف بی رویه مسکنها در کشور گفت : مصرف خودسرانه مسکنها در کشور پدیده شایعی است که نیاز به بررسی و پیشگیری دارد .

 

وی ادامه داد:قطعا نیاز به مصرف مسکن امری ضروری است . چرا که دردی که باعث رنج جسمی  و اختلالات روح وروان می‌شود، دردی که سبب از بین رفتن ساعات فعال کاری می‌شود ودر نهایت سبب مختل شدن روابط اجتماعی و مناسبات افراد می‌گردد قطعا باید درمان و مهار شود؛در واقع تسکین درد امری ضروری است.

 

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا افراد می‌توانند به تنهایی درباره مصرف مسکن تصمیم بگیرند ، گفت :اگر چه  اغلب افراد با  بیشتر مسکنها آشنا هستند ،لیکن در جامعه ما همچنان  نیاز به بالا بردن آگاهی  عموم مردم در خصوص این داروها ضروری است و دلیل آنهم این است که متأسفانه در کشور ما مصرف خودسرانه مسکنها بیشتر از سایر کشورهاست و علت این امر هم ناآگاهی وپیروی از  رفتارهای غلط سنتی است. از آنجا که فروش بدون نسخه  مسکنها در داروخانه های ما مجاز است این داروها به راحتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد و بالطبع در مواقع درد بلافاصله مورد مصرف قرار می‌گیرند.

 هاشمی  افزود :توصیه اکید ما این است که افراد در خصوص مصرف هر نوع دارو یک سری اطلاعات اولیه داشته باشند که این امر هم از طریق سایتهای علمی و هم از طریق جرائد علمی امکان پذیر است.به خصوص اینکه گاه یک داروی مسکن در فردی منع مصرف داشته وحال آنکه  فرد دیگرمجاز به مصرف است. بطور مثال داروی دیکلوفناک در فردی که بیماری قلبی دارد منع مصرف دارد واگر آگاهی فرد از عوارض دارو و موارد منع آن کافی باشد احتمال خطر و عوارض ناخواسته  قطعا کاهش می‌یابد.نکته مهم دیگر شناخت دارو و تأثیر آن بر نوع درد است. گاه صلاح نیست که هر دردی با مصرف مسکن مهار شود. از آنجا که درد معمولا علت زمینه‌ای دارد   ومعمولا علامت یک بیماری است مهار آن بلافاصله توصیه نمی‌شود. خیلی از دردها یک علامت خطر و هشدار هستند ونقش نجات بخشی از یک خطر را دارند. بسیاری از دردها درد غیرعادی هستند و شناخت درد عادی و غیرعادی بسیار مهم است. یک درد قلبی متفاوت از درد  ساده عضلانی قفسه سینه است. یک سردرد جدی با سردرد تنشی ناشی از خستگی کاری متفاوت است. دردهایی که در ساعات خاصی از شبانه روز مثل شبها بروز می‌کنند، هشداردهنده هستند و قطعا باید بررسی شوند و فرد اجازه مصرف مسکن و ساکت کردن درد را ندارد. بعضی دردها با یک سری علائم همراه هستند بطور مثال بیحسی دست و پا ، شلی عضلانی و گز گز که این موارد از  علائم هشدار هستند و بی توجهی به آنها ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. پس شناخت ویژگی درد اهمیت زیادی دارد . درد ممکن است  ناگهانی ،ضربان دار،علامت دار و یا شدید باشد.

رئیس کلینیک درد بیمارستان اختردر ادامه گفت: برای درد درجه شدت تعیین شده که از 0 تا 10 تعریف می‌شود. صفر که بی دردی کامل و 10 بدترین نوع درد است. بطور مثال درد ناشی از سکته قلبی درد شدید و از نوع دردهای 8 و9 هست وقطعا با مصرف مسکن ساکت نمی‌شود. پس ما تا اندازه‌ای مجاز به مصرف مسکن هستیم و بعد از آن باید هوشیار باشیم و به پزشک مراجعه کنیم.

هاشمی در خصوص لزوم  شناخت داروهای مسکن گفت:آگاهی از نوع مسکن مساله مهم و ضروری است .برخی از مسکنها کم خطر و برخی پرخطر هستند.بطور مثال گروه استامینوفنها که برخی با کافئین و برخی با کدئین همراه هستند معمولا در دسته مسکنهای کم خطر قرار می‌گیرند و عارضه چندانی ندارد. گروه دوم مسکنها گروه مسکنهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند مانند بروفن،دیکلوفناک ،مفنامیک اسید و آسپرینها که معمولا برای دردهای متوسط تا خفیف به صورت خوراکی قابل استفاده هستند.  این گروه از مسکنها عوارض بیشتری نسبت به گروه اول دارند و باید در خصوص آنها آگاهی کافی داشت. یک اصل کلی در خصوص مصرف مسکنها وجود دارد که مصرف مسکن دوره کوتاهی دارد و ما مجاز نیستیم بیش از پنج روز خودسرانه مسکن مصرف کنیم . از این رو هر درد عادی با مصرف مسکن اگر بیش از پنج روز کنترل نشد نیاز به مراجعه به پزشک ضروری است.

هاشمی در پاسخ به اینکه کلینیکهای درد چه نقشی در آگاهی افراد در زمینه استفاده از مسکن ها دارند گفت: امروزه خوشبختانه کلینیکهای درد در سطح کشور گسترش پیدا کرده‌اند. در این مکانها درخصوص مصرف مسکنها به افراد آگاهی لازم داده می‌شود و افراد با هر بیماری زمینه‌ای که دارند می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند و با علت درد و روشهای درمان آن آشنا شوند و از طرفی حسن دیگر این کار این است که از کانال این کلینیکها افراد می‌توانند مشورت لازم را درباره مصرف مسکنها گرفته و با خیال آسوده تری داروهای مسکن را مصرف کنند.

هاشمی افزود: در برخی از موارد، مصرف مسکنها جوابگوی افراد نیست و یا مخاطراتی برای بیمار دارد . در این شرایط ما با انجام روشهای غیر جراحی و کم خطر، مشکل درد را برطرف میکنیم . این روشها قطعا عوارض کلیوی ،کبدی وعوارض خطرناک مصرف مسکنها را ندارند وسبب می‌شوند فرد مصرف مسکنها را کم کرده و درنهایت قطع کند. به عنوان مثال یک درد کمر ناشی از آرتروز مهره ها یا تنگی کانال یا آرتروز مهره که مزمن است و بیمار امکان جراحی و یا شرایط عمل را ندارد در کلینیکهای درد با انجام روشهای کم خطر قابل کنترل و مهار است.  در واقع کنترل درد بهترین درمان برای برخی افراد است چرا که بیمار را به زندگی عادی برمی‌گرداند. این روشها  از طریق بلوکهای عصبی ، لیزر و سایر روشهای بی خطرانجام می‌شود.

هاشمی در پایان تاکید کرد: مراکز زیادی تحت عنوان کلینیک درد دائر شده که تمامی آنها مجاز به فعالیت نیستند و توصیه میشود  افراد به مراکز معتبر و پزشکان دوره دیده این تخصص مراجعه کنند تا با عوارض و مشکلات بعدی مواجه نشوند.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا