به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،جعفر توفیقی امروز سه شنبه در گردهمایی نهادهای فعال درترویج علم با اشاره به تغییر قانون وزارت علوم اوایل دهه 80 اظهار کرد:این قانون در 5 محور انتشار دانش، ترویج دانش، تبدیل دانش به فناوری و کاربست دانش و فناوری استوار است که هر کدام سیاست های خود را می طلبد.
وی در این گردهمایی که در آستانه روز جهانی علم برای صلح (10 نوامبر/ 19 آبان) برگزار شد، با اشاره به موفق بودن اجرای سیاست انتشار دانش گفت: سیاست های تشویقی در این زمینه موجب شده امروز 2 درصد از مقالات علمی دنیا متعلق به ایران باشد و ایران به آستانه انتشار 50 هزار مقاله برسد.
وزیر پیشین علوم در عین حال گفت: متاسفانه ما در بحث سیاست های ترویج و کاربست دانش موفق نبوده ایم که این نیازمند کار بیشتری است.
توفیقی در این نشست تاکید کرد: ترویج علم را نباید یکسویه دید؛ بلکه بایستی این بحث همراه با بازتولیدعلم و همزمان با ترویج تفکر و زیست علمی باشد.
رییس جمعیت توسعه علمی کشور با اشاره به ضرورت ترویج تفکر خلاق و نقاد در کشور تاکید کرد: نظام فعلی آموزش و پرورش حافظهمحور است در حالیکه ترویج علم به معنای تفکر انتقادی و بازتولید علم است و این تفکر باید از کودکی شکل گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه تاکید کرد: نهادهای فعال در ترویج علم باید ارتباط نزدیکی با آموزش و پرورش و رسانه ها از جمله رسانه ملی داشته و در برنامه های تلویزیونی حضور و ارتباط بیشتری با مردم داشته باشند.
وی گفت:همچنین دانشگاه ها و مراکز پژوهشی باید به محیطی باز برای مردم تبدیل شده و افرادی را داشته باشیم که پروژه ترویج علم تعریف کنند و این فعالیت ها باید به ارتقای رتبه دانشگاه ها منجر شود.
وزیر اسبق علوم ادامه داد: وزارت علوم باید سیاست های تشویقی، پشتیبانی در ترویج علم، نظارت و ارزیابی را تدوین و اجرا کند.
رییس جمعیت توسعه علمی کشوربا تصریح کرد: جامعه باید یادگیرنده باشد و بصورت مرتب از فرصت یادگیری و بازتولید علمی استفاده کرده و با یافته های علمی آشنا شود.
در ادامه این نشست نماینده نهادهای مختلف فعال در ترویج علم از وزارت آموزش و پرورش، موزه علوم و فناوری ایران، پارکهای فن آموز به بیان دیدگاه ها، دغدغه ها و مشکلات پیش رو پرداخته و پیشنهاداتی برای تسهیل ترویج علم ارائه کردند.