مسافران، عامل ایجاد مقاومت دارویی

سیناپرس: مطالعه ای جدید نشان داده است که مسافرانی که آنتی بیوتیک برای جلوگیری از اسهال مصرف می کنند،خطر مقاوم کردن باکتری ها را بالاتر می برند.مسافرین همچنین می توانند با پراکنده کردن باکتری های مقاوم به دارو در کشور خود، معضل در حال رشد مقاومت آنتی بیوتیکی را  تشدید کنند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، اسهال در بین مسافران، رایج ترین بیماری است که معمولا هم در اولین هفته سفر رخ می دهد.

در بسیاری از این موارد، مصرف آنتی بیوتیک غیر ضروری است و خود به خود حل می شود. اما با مصرف این داروها، بیشتر از 20% مسافران در حالی به کشور خود باز می گردند  که باکتری های مقاوم به دارو را در دستگاه گوارش خود پرورش داده اند. باکتری های خانواده انتروباکتریاسه، که باکتری های فلور نرمال و مفید دستگاه گوارش محسوب می شوند می توانند آنزیم خاصی را تولید کنند که به نام  Extended Spectrum Beta Lactamase (ESBL) معروف است. این آنزیم می تواند مقاومت در برابر رنج وسیعی از  آنتی بیوتیک های  موجود در بازار ایجاد کند.

نتایج این تحقیق که در مجله Clinical Infectious Diseases به چاپ رسیده است، نشان می دهد که  21% افراد در حین مسافرت، به باکتری ای برخورد می کنند که آنزیم ESBL را تولید می کنند. فاکتور های ریسکی  شناخته شده برای این مقاومت دارویی شامل سن، منطقه سفر، میزان بیرون روی و مقدار مصرف آنتی بیوتیک برای درمان بیرون روی است.

نرخ تولید باکتری های مقاوم بسیار جدی است

به گفته دکتر کانتله سرپرست گروه تحقیقاتی این مطالعه، بیش از 300 میلیون نفر سالانه به  مناطق پر خطر  مقاومتی سفر می کنند. اگر حدودا 20% از آنها باعث تولید مقاومت شوند، این رقم بسیار بالاست. این یک خطر جدی است. تنها نکته مثبت در مورد این موضوع این است که بسیار گذراست و حداکثر 6 ماه در بدن فرد باقی می ماند.

با اینکه این تحقیق وسیع ترین مطالعه بر روی این موضوع تا کنون بوده است، اما جامعه مورد مطالعه همچنان کوچک به شمار می رود. بنابراین مطالعات گسترده بیشتری نیاز است تا عوامل این مقاومت دارویی را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار داد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا