نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نام "الله" بر روی لباس وایکینگ های اسکاندیناوی

این کشف پرسش های تازه ای در مورد تاثیر اسلام در منطقه اسکاندیناوی به وجود آورده است.

این الگوهای ابریشمی که بیش از یک قرن در انبار نگهداری شده بودند، در ابتدا تصور می شد که فقط دکورهای عادی روی لباسهای عصر وایکینگ هاست اما بررسی های بیشتر توسط آنیکا لارسون از دانشگاه اوپسالا نشان داد که در اصل آن ها خطوط هندسی کوفی هستند.

این نشانه ها روی نوارهای دوخته شده و همچنین لباسها در دو قبرستان جداگانه متعلق به قرن های نهم و دهم میلادی کشف شده که نشان دهنده ارتباطات بین دنیای وایکینگ ها و اسلام و تاثیرپذیری آداب و رسوم تشیع جنازه آن ها از این دین است.

نوارهای دوخته شده حاوی خطوط عربی، نشانه های کوفی از کلمات مقدس الله و علی هستند. این علائم کوفی ابتدا در عصر وایکینگ ها و در موزائیکهای آثار تاریخی و مقبره های آسیای مرکزی کشف شده بود و لارسون متوجه شده بود که پارچه های مورد استفاده در مراسم وایکینگ ها از آسیای مرکزی، ایران و چین به آنجا منتقل شده بودند.
وی دریافت که طراحی های ریز هندسی 1.5 متری مشابه فرهنگ اسکاندیناوی نیست. این باستان شناس با بررسی بیشتر متوجه شد که این نقش ها مشابه طراحی های موجود در اسپانیا بوده و در حقیقت خطوط کوفی هستند.

لارسون با کمک همکاران ایرانی اش متوجه شد که یکی از کلمات نام حضرت "علی" امام اول شیعیان است. قبل از نام علی، کلمه ای بود که رمزگشایی آن ابتدا مشکل بود اما با بررسی بیشتر از زوایای متفاوت، وی دریافت که این کلمه در حقیقت "الله" است که با حروف آینه ای نوشته شده است.

این اسامی تاکنون بر روی 10 مورد از حدود 100 لباس شناسایی شده که همیشه در کنار هم نوشته شده بودند.

آزمایشات دی ان ای روی برخی مقبره ها نشان داده که برخی از مردگان در اصل ایرانی بوده اند که در آن زمان مسلمان بودند. اما احتمال تاثیرگذاری دین اسلام و عقاید مرتبط با جهان پس از مرگ بر عصر وایکینگ ها نیز مطرح است.

لارسون اکنون در حال همکاری با دپارتمان ایمونولوژی، ژنتیک و آسیب شناسی دانشگاه اوپسالا برای شناسایی ریشه های جغرافیایی بدن های پوشیده شده در لباس های مذکور هستند.

ارتباط بین اسلام و وایکینگ ها از مدتها قبل در حکایت های تاریخی و سکه های اسلامی در نیکره شمالی زمین مشخص شده بود. دو سال پیش محققان با بررسی مجدد یک حلقه نقره در مقبره یک زن در بریکای سوئد توانستند کلمه مقدس الله را که روی سنگ آن به خط کوفی حکاکی شده بود، شناسایی کنند.

بزرگی این کشف از آن جهت است که برای نخستین بار کلمه "علی" بر روی موارد تاریخی در اسکاندیناوی شناسایی شده است.

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: BBC

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل