ضبط اطلاعات سلامتی با تاتوی نامرئی

دکتر علی یتیسن و نان جیانگ دو محقق پسادکترای هاروارد با همکاری آزمایشگاه رسانه ام آی تی روی پروژه ای موسوم به "مغاک پوستی" کار می کنند که در تلاش برای ساخت یک تاتوی هوشمند به منظور پیگیری تغییرات درون بدن است.

مشکل عمومی با دستگاههای پیگیری سلامت مانند ساعت های هوشمند این است که قابل اتصال به بدن نیستند و برای استفاده از آن ها به باتری ماندگار و ارتباط بی سیم نیاز است. حتی پچ های خودمختار نیز محدودیت های خاص خود را دارند. تاتوی هوشمند جدید می تواند جای حسگرهای گوناگون در پوست را بگیرد و نیازی به نیرو یا ارتباط بی سیم ندارد.

جوهر درون این تاتو به ترکیب شیمیایی مایع بینابینی که حالت خون را منعکس می کند، واکنش نشان می دهد. یک جوهر سبز در زمان کم شدن آب بدن ورزشکاران به رنگ درخشانتری تبدیل می شود و جوهر سبز دیگر در زمان افزایش قند خون بیماران دیابتی به رنگ قهوه ای در می آید.

جالب اینجاست که این تاتوی هوشمند می تواند بر خلاف انواع تزئینی آن ماندگار نباشد و دانشمندان انتظار دارند با پالایش بیشتر بتوانند جوهری تولید کنند که تا زمان نیاز روی پوست باقی بماند. این تاتوها می توانند نامرئی باشند و فقط در برابر نوری خاص به نمایش دربیایند.
همچنین یک اپلیکیشن بر روی تلفن هوشمند می تواند تغییرات تاتو را بررسی کرده و دلیل آن را به کاربر نشان دهد.

این پروژه علاوه بر علاقمندان بسیارش همچنین مورد پرسش های اخلاقی قرار گرفته است. اگر این تاتو قابل مشاهده باشد، ممکن است کاربر آن از نمایش حالات فیزیکی اش به عموم احساس ناراحتی کند. اما در مقایسه با دستگاههای پوشیدنی این ایده بسیار راحتتر به نظر می رسد.

البته این ایده با تمام جالب بودنش اما همچنان تا به واقعیت پیوستن فاصله دارد. سازندگان باید چند مانع فنی را پشت سر بگذرانند که در اینجا به آن ها اشاره شده است.

اول اینکه بافت اطراف همیشه نشان دهنده اتفاقات درون خون یا اعماق بدن نیستند. از این رو جوهر تاتو ممکن است همیشه نتواند اطلاعات مطلوب را ارائه کند.

همچنین جوهر تاتو باید به دقت شیمی درون بدن را منعکس کند. مطالعات نشان داده که دقت دستگاههای پوشیدنی مورد سوال قرار دارد. این بی دقتی ممکن است در زیر پوست نیز اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است خوانش رنگ تاتو و تعبیر آن مشکل باشد.

جوهر تاتو باید به اندازه کافی ثابت بوده و در جای خود بدون توجه به تعرق، اصطکاک، مواجهه با خورشید و آب باقی بماند.

از سوی دیگر محققان باید اتفاقات دیگری را که ممکن است بطور اتفاقی باعث تغییر رنگ جوهر شود، شناسایی کنند. در غیر این صورت تاتو ممکن است نتایج اشتباه ارائه کند.

همچنین به آزمایشاتی برای تعیین چگونگی ظاهر جوهر نسبت به اندازه، طراحی و موقعیت متفاوت تاتو یا تاثیر رنگ پوست های مختلف بر روی ظاهر و تعبیر رنگهای جوهر نیاز است.
 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: فوربس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا