توسعه یک ایمپلنت برای درمان آپنه خواب

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،وقفه تنفسی درخواب یا قطع تنفس در خواب یا آپنه خواب (Sleep apnea) یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود. این دوره‌ها "آپنه" (apneas) نامیده می‌شود. آپنه‌ها معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول خواهند کشید و در موارد شدید، می‌توانند صدها بار در هر شب تکرار شوند. به طوریکه شخص با احساس خفگی به دفعات مکرر از خواب می‌پرد. هر کدام از آنها می‌تواند تا ۲ دقیقه نیز به طول انجامد و خود فرد نیز معمولاً از آنها مطلع نمی‌گردد.

آپنه‌ها می‌توانند باعث شوند که فرد نتواند به خوبی در طول شب به خواب رود، و همین امر باعث می‌شود که افراد مبتلا به آپنه خواب در طول روز کمتر به حالت آماده باش قرار گیرند، این می‌تواند به حوادث غیرقابل جبرانی در طول روز منجر شود. افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده، تا هفت برابر بیشتر از افراد عادی در تصادفات وسایل نقلیه موتوری دخیل می‌باشند.

همچنین خطر ابتلا به فشار خون بالا در افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده، بیشتر می‌باشد.

برای حل این مشکل افراد ناچارند از دارو یا دستگاه‌های تنفسی استفاده کرده و یا از روش‌های تهاجمی مانند جراحی استفاده کنند.

حال با استفاده از این دستگاه جدید که "Remede " نام دارد، می‌توان تمامی مشکلات پیشین را برطرف کرد.

این سخت افزار به یک باتری و سیم‌هایی مجهز است که در زیر پوست و در قسمت بالای قفسه سینه قرار گرفته و وارد رگ‌های خونی نزدیک عصب می‌شوند تا تنفس را تحریک کنند.

عملکرد این دستگاه بدین صورت است که اگر تنفس در خواب قطع شود، Remede آن عصب را تحریک کرده تا دیافراگم را حرکت داده و سبب نفس کشیدن فرد شود.

با وجود اینکه Remede عملکرد خوبی دارد، اما تنها حدود نیمی از افراد شرکت کننده در این مطالعه کاهش زیاد مشکلات تنفسی را با استفاده از آن تجربه کردند. همچنین نمی‌توان آن را برای آپنه خواب انسدادی(که در آن مسیر هوایی فوقانی مسدود شده است)استفاده کرد.

 افراد مبتلا به عفونت‌های مزمن و کسانی که به اسکن "ام‌آرآی" (MRI) نیاز دارند نیز نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

با این وجود استفاده از این ایمپلنت بهتر از استفاده از تجهیزات بزرگ در رختخواب بوده و یک پیشرفت منحصر به فرد است که می‌تواند سال‌ها به زندگی افراد بیفزاید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا