نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امنیت ویندوز 7 قربانی ویندوز 10

این‌که مایکروسافت علاقه زیادی به افزایش دادن آخرین نسخه از سیستم عامل خود دارد بر کسی پوشیده نیست ولی به نظر می‌رسد که روش این شرکت برای انجام این کار، چندان اخلاقی نبوده است. بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط گوگل، شرکت مایکروسافت برای محبوب‌تر کردن ویندوز 10 به نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز توجه مناسبی نشان نمی‌دهد تا کاربران مجبور به مهاجرت به این نسخه شوند.

البته کار به همین‌جا ختم نمی‌شود. متخصصان امنیتی توانسته‌اند تا با استفاده از به‌روزرسانی‌ها و وصله‌های به‌کاررفته برای ویندوز 10، به حفره‌های امنیتی ویندوز 7 پی ببرند. این کشفیات موجب شده است تا واقعیت بسیار زشتی از رفتار مایکروسافت رونمایی شود: این شرکت ویندوز 7 را برای حمله هکرها آزاد گذاشته است تا بتواند کاربران را به مهاجرت به ویندوز 10 ترغیب کند.

به‌این‌ترتیب هکرها می‌توانند با تحلیل کردن کدهای به‌روزرسانی و وصله‌های عرضه شده برای ویندوز 10 به راه‌های نفوذ به ویندوز 7 دست پیدا کرده و به این سیستم عامل محبوب و در نتیجه کاربران آن، آسیب وارد سازند. گوگل در گزارش خود دراین‌باره نوشته است: «ایجاد کردن حس امنیت جعلی برای کاربران سیستم‌های عامل قدیمی ولی آسیب‌پذیر رها کردن آن‌ها در برابر حفره‌های نرم‌افزاری را می‌تواند در زیرکدهای مربوط به نسخه‌های مختلف ویندوز مشاهده کرد.»

متخصصان امنیتی گوگل، ساختار به‌روزرسانی‌های ارائه شده برای ویندوز 7 و ویندوز 10 را به میوه‌های آویزان در ارتفاع کم تشبیه کرده‌اند. این امر به این معنی است که هکرها به‌سادگی می‌توانند به حفره‌های امنیتی موجود در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز پی ببرند. این امر به‌اندازه‌ای شدید است که حتی هکرهای غیرحرفه‌ای و نیمه پیشرفته نیز قادر به بهره‌برداری از این حفره‌ها خواهند بود.

مایکروسافت در مقابل این موضوع به دفاع از خود پرداخته و اعلام کرده است: «ویندوز دارای تعهد بالایی نسبت به کاربران خود است و گزارش‌های امنیتی را به‌سرعت بررسی کرده و به‌روزرسانی‌هایی را در سریع‌ترین حالت ممکن ارائه می‌کند. علاوه بر این نیز ما سرمایه‌گذاری فراوانی بر روی مقوله امنیت عمقی انجام داده‌ایم ولی به کاربران پیشنهاد می‌کنیم که از ویندوز 10 و مرورگر اج برای بهره‌مند شدن از حداکثر امنیت استفاده کنند.»

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل