فین واسطه مدرن مالی چیست؟

شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های مالی عموما استارت‌آپ‌هایی هستند که تلاش می‌کنند خودشان را در سیستم‌های مالی جا بیندازند و شرکت‌های سنتی را به چالش بکشند. فین تک یکی از علاقه‌مندی‌های جدید سرمایه‌گذاران است و تبدیل به یکی از زمینه‌های مورد توجه کارآفرینان برای راه اندازی کسب و کارهای خلاقانه شده است.

فین‌تک اشاره‌ای است به اپلیکیشن‌های جدید، فرآیندها، محصولات و مدل‌های کسب‌وکار جدید در صنعت خدمات مالی.

این راه‌حل‌ها به ۵ حوزه قابل تقسیم است:

۱. بخش بانکداری یا بیمه که به عنوان بخش‌های بالقوه کسب‌وکار شناخته می‌شوند. راه‌حل‌هایی که برای صنعت بیمه هستند اغلب InsurTech خوانده می‌شوند.

۲. راه‌حل‌هایی که به فرآیندهای پشتیبانی از کسب‌وکارها اشاره دارند مانند اطلاعات مالی، پرداخت‌ها، سرمایه‌گذاری، تامین مالی، مشاوره و فرآیندهای حمایت متقابل. یک مثال راه‌حل‌های پرداخت موبایلی یا همراه است.

۳. سومین دسته آن‌هایی هستند که با تمرکز بر بخشی از مشتریان در حوزه‌هایی مانند بانکداری خرد، بانکداری اختصاصی و بانکداری شرکتی و همین‌طور بیمه‌های عمر و غیر آن مشخص می‌شوند. یک مثال بیمه‌هایی هستند که کارمزد و هزینه بیمه‌هایی غیر از بیمه‌های زندگی را از طریق رفتار مشتری محاسبه می‌کنند.

۴. چهارم، فرم تعاملی کسب‌وکار با کسب‌وکار (B2B)، کسب‌وکار با فرد (B2C)، مشتری با مشتری (C2C) است. به عنوان یک مثال راه‌حل‌های تجارت اجتماعی C2C در این بخش قرار می‌گیرند.

۵. در نهایت راه‌حل‌هایی هستند که با توجه به موقعیت بازارشان، گستره وسیعی را شامل می‌شوند. برخی به عنوان مثال خدماتی مانند سیستم‌های مدیریت مالی شخص (PFM) و برخی بر راه‌حل‌های قرض‌دهی نفر به نفر (peer-to-peer lending)

فین تک می‌تواند هم به کسب و کارها خدمات ارائه کند و هم به افراد. استفاده کنندۀ اصلی فین تک، کسب و کارهای کوچک هستند. یعنی بنگاه‌هایی که غالباً تازه تأسیس هستند و باید هم هزینه‌های مالی خود را پایین نگه دارند و هم سریع حرکت کنند، مثل فروشگاه‌های الکترونیکی کوچک.

اما فین تک برای مصرف‌کنندگان نهایی، کسب و کارهای بزرگ و حتی ارتباط بین کسب و کارها با هم (B2B) هم کاربرد دارد.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد حدود 70 درصد کاربران آمریکایی ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از بانک‌های خود از سرویس‌های مالی ارائه‌شده از سوی گوگل، آمازون، اپل و پی‌پل استفاده کنند. تخمین زده می‌شود که برای هر محصول بانک‌ها حدود 4000 محصول رقیب وجود دارد. به‌رغم چنین فعالیت گسترده‌‌ای بیش از 60 درصد از مدیران بانکی در آمریکا از خطراتی که فین‌تک‌ها در آینده نزدیک برای بانک‌ها ایجاد خواهند کرد آگاه نیستند.

در ایران، در سال‌های اخیر به حوزه فین تک توجه خاصی شده است. حوزه مالی در کشور ما سال‌ها است بنا به شرایط و ضوابط، محیط بسته و محدودی را تجربه کرده است و همین امر تقاضای زیادی برای خدمات نوآورانه و فناورانه مالی در بین فعالان حوزه کسب و کار به وجود آورده که در استقبال از استارت‌آپ‌های فین تک نیز مشهود بوده است. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با هدف ساماندهي و رسميت‌بخشی به فعاليت كسب و كارهای اینترنتی و جلوگيري از آسيب‌هاي احتمالي در ابعاد مختلف اعم از امنيتي،‌ اجتماعي،‌ فرهنگي و نيز اعتمادسازي، در اولین قدم نسبت به احراز هویت فروشگاه‌های اینترنتی که به صورت پذیرنده در زیر مجموعه هر یک از درگاه‌های واسط فعالیت می‌کنند، اقدام نموده است.

در تیرماه سال ۱۳۹۶ برخی از استارت‌آپ‌های ایرانی در ایران فیلتر شدند. برخی فین‌تک‌ها از جمله زرین پال، پی‌پینگ، باهمتا و ایدی‌پی نیز در این بین فیلتر شدند.  دلیل این فیلترینگ  این بود که دادستانی به دلیل عدم وجود قوانین شفاف برای فعالیت این گونه استارتاپ‌ها از سوی بانک مرکزی، تصمیم گرفته است تا دست به فیلترینگ جمعی آن‌ها بزند.

اما بعد از چند روز به غیر از باهمتا سه وبسایت دیگر بعد از ارائه مدارک و انجام هماهنگی‌های لازم با مراجع قضایی رفع فیلتر شدند.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا