باید از ارزش شدن ضد ارزش ها جلوگیری کنیم

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم آنلاین، ممکن است شما نیز موارد زیر را زیاد در اینستاگرام دیده باشید که «امروز جشن گودبای پمپرز شاینا جون بود؛ خیلی خوش گذشت.»، «آیتا جون امروز برای اولین بار راه رفت؛ مرسی از مهمونایی که تو جشنمون شرکت کردن.»، «امروز جشن تعیین جنسیت بچه ما بود؛ مرسی که اومدید؛ خیلی خوش گذشت.» و… این جملات کوتاه اینستاگرامی برایتان تکراری و آشنا نیست؟ روزانه عکس چند شاینا و آیتا و… را لایک می‌کنید و در جریان لحظه لحظه زندگی‌شان هستید؟

اما برگزاری این گونه رسم ها در سالهای اخیر خالی از تعجب نیست. چرا که متاسفانه امروزه برخی رسوم غلط وارد زندگی ما ایرانی ها شده است؛ جشن هایی پرهزینه که سنت های چندین و چند ساله فرهنگ ایرانی اسلامی ما را نشانه گرفته اند. جشن طلاق، پختن آش پشت پا دانش آموز برای ورود به مدرسه، جشن گرفتن کودک از پمپرز، زدن بنر برای زایمان همسر و جشن اولین قدم برداشتن کودک و … از جمله رسومی است که انگار گستره آن در میان رسوم و جشنهای کشور رو به گسترش است.

 

بهروز مرادی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص علل بروز این گونه جشن ها در کشور با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم یک پدیده اجتماعی را بررسی کنیم باید در دو مرحله آن را نگاه کنیم، گفت: یکی اینکه چه عواملی باعث بوجود آوردن آن شده اند و آنرا بشناسیم و دوم اینکه پیامدهای آن چیست چرا که این جشن ها فقط در حد شادی کردن باقی نمی ماند.

وی تاکید کرد: این گونه مراسم عموما در میان افراد طبقات مرفه و بالای جامعه رخ می دهد چرا که قشر متوسط و رو به پایین آنقدر درگیر مشکلات اقتصادی و زندگی هستند که اصلا روحیه برگزاری چنین مراسم‌هایی را ندارند.

این آسیب شناس کشورمان این پدیده را از پیامدهای طبقاتی شدن جامعه دانست و اضافه کرد: شکاف عمیق طبقاتی در جامعه باعث بروز اینگونه معضلات می شود به طوریکه این قشر برای فخر فروشی به یکدیگر و جولان ثروت و امکاناتشان در بین اقشار جامعه، درصدد خودنمایی ثروت خود در برابر اقشار ضعیف تر هستند.

مرادی تاکید کرد: جامعه طبقاتی شده، رسم هایش هم طبقاتی شده و تغییر می کند که البته نشان از گسترش تجمل گرایی در بین این قشر در اجتماع دارد که می خواهند فاصله طبقاتی خود را با دیگران را هر طور شده نشان دهند.

وی از دیگر پیامدهای این گونه رسوم را سرایت آن به طبقات متوسط دانست و گفت: چه بسا خانواده هایی در سطح درآمدی متوسط هستند که علیرغم داشتن زندگی متوسط یا رو به پایین برای هم سطح کردن خود با این قشر، از آنها تقلید کرده و می خواهند به نوعی وارد بازی آنها شوند که البته احساس حقارت و سرخوردگی که بعضا بین این اقشار در برابری با دیگران رخ می دهد یکی از آسیب های مهم اجتماعی بوده و کشنده است.

این استاد دانشگاه کشورمان در ادامه فاش کرد: این پدیده ممکن است حتی به بروز بزهکاریهای اجتماعی در میان افراد جامعه منجر شود چرا که سرخوردگی و عدم اعتماد به نفس منتج از این گونه آسیب ها، خود زمینه بروز جرم ها را میسر می کند.

مرادی گفت: برگزاری این گونه رسوم عجیب و تجمل گرایانه خود معلول کم رنگ شدن ارزشهای اسلامی، دینی و انسانی در بین اینگونه اقشار است چرا که به طور مثال برگزاری جشن طلاق نشان از شکست قبح طلاق در جامعه و سست شدن اصول در بنیان خانواده و کم رنگ شدن ارزشهای انسانی و دینی در بین این گونه خانواده ها دارد.

این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر ضرورت گسترش و ایجاد روحیه و نشاط بین افراد جامعه بخصوص جوانان و نوجوانان گفت: نمی توان کتمان کرد که این گونه افراد برخی اوقات برای ایجاد شادی و نشاط در زندگی خود دست به برگزاری این گونه مراسم ابداعی می زنند اما از پیامدهای دیگر آن بی خبرند.

در آخر اینکه سبک زندگی فعلی در میان گروهی از جامعه باعث شده است که روز به روز از هویت تاریخی و اصیل فاصله بگیرند. اگر ما به آیین و سنن گذشته‌ خود بازگردیم و به آنها رجوع کنیم، مانند گذشته زندگی ساده، سالم، رفتارهای مناسب و آسودگی و آرامش خواهیم داشت. در واقع در این برهه از زمان اگر بخواهیم به سبک زندگی ماشینی خود ادامه دهیم و اینگونه غرق در فضاهای اجتماعی باشیم جامعه و کشور ما دچار آسیب‌های فراوانی می‌شود که جبران آن کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد و به سرعت قابل رفع نیست. هرچه ساده زیستی کمتر می‌شود و تشریفات افزایش پیدا می‌کند‌، موجب می‌شود که ارتباطات و رفت و آمدها در بین افراد کاهش یابد و ترویج این روش‌ها باعث ایجاد عادات جدید در بین افراد خواهد شد که این نوع سبک زندگی به شکل غربی است و هیچ شباهتی به‌زندگی ساده و سالم ما ندارد.

به هرحال نکته مهم این است که همه باید نسبت به نگهداشت ارزش های اجتماعی، اهتمام خود را بکار گیریم و سوار بر موج تبدیل ضد ارزش ها به ارزش نشویم؛ زیرا جامعه با وجود داشتن همین ارزش ها است که معنا و مفهوم پیدا می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا