درمان اختلال ژنتیکی در جنین انسان

تیمی از پژوهشگران چینی موفق به درمان بیماری های ژنتیکی در جنین های شبیه سازی شده انسان شدند.  در این روش محققان با تقسیم و تکثیر سلول های جنینی موفق به ایجاد نوعی جهش ژنتیکی شدند که منجر به بروز یک بیماری کشنده خونی می شود و در ادامه با تصحیح دی ان ای های عامل این بیماری، نشان دادند که امکان درمان این عارضه در مراحل اولیه آن وجود دارد.

گزارش این پژوهش در روز بیست و سوم سپتامبر ماه گذشته میلادی در مجله تخصصی Protein & Cell1 منتشر شده و این مطالعات را می توان آخرین تجربیات مرتبط با ویرایش ژنتیکی در جنین انسان محسوب کرد. به اعتقاد دانشمندان این مطالعات مجموعه ای تاثیر گذار از ابداعات و کشفیات جدید علمی محسوب می شوند. در این عملیات علاوه بر جایگزینی کامل تمام بخش های یک ژن خاص، اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه  سون یات سن در گوانگ ژو کشور چین به سرپرستی جون جیو هوانگ (Junjiu Huang) نظریات پایگاه داده های دیجیتال ایالات متحده آمریکا را در زمینه ویرایش ژنتیکی به چالش کشیدند. تیم پزوهشی هوانگ اولین  پژوهشگرانی هستند که جهش ژنتیکی را برای یک بیماری «بازگشتی» انجام می دهد که در آن ژن عامل بیماری ایجاد و سپس ژن سالم روی آن کپی می شود. این تحقیقات از این نظر برای پژوهشگران بسیار مهم محسوب می شود که داشتن این میزان از سلول های جنینی که دارای نقص ژنتیکی فوق باشند کار دشواری محسوب شده و تیم فوق توانستند با رفع این مانع، از سلول های پوست بیماران خود، سلول های مورد نیازشان را تهیه کنند.

شوخارت میتلایپوف (Shoukhrat Mitalipov) دیگر پزوهشگری است که در این حوزه مطالعاتی را انجام داده و موفق به تکثیر سلول های جنینی شده است. وی از پژوهشگران دانشگاه علوم بهداشت اورگون بوده و با اعلام علاقه مندی شدن به این حوزه پژوهش از طریق مطالعه مقالات جدید اعلام کرد که موفق به انجام این امر مهم شده است.

تا کنون در سراسر جهان تنها هشت پژوهش در زمینه ویرایش ژنتیکی سلول های جنینی انجام و منتشر شده است که پنج تحقیق از این میان تنها طی 2 ماه گذشته پایان پذیرفت. در هیچ یک از این مطالعات به سلول های جنینی اجازه رشد بیش از چهارده روز داده نشده و پژوهشگران اهداف مختلفی را در این تحقیقات دنبال می کردند. برخی از این دانشمندان فن آوری های ویرایش ژن را آزمایش کرده و گروه دیگر  برای ویرایش ژن های مرتبط با بیماری ها تحقیقاتی انجام داده اند و بعضی از آن ها مکانیسم هایی را که در ابتدای رشد جنین وجود دارد مطالعه کردند. در این میان تیم تحقیقاتی هوانگ، برای نخستین بار نتایج اولیه تحقیقات خود را در سال 2015 منتشر کرده و طی آن از آنزیم پیچیده  CRISPR–Cas9 استفاده کردند که با کمک آن کروموزوم ها در محل مخصوصی از دی ان ای قرار داده می شوند.

منبع: nature