خطر انتقال ویروس ابولا تا شش ماه پس از بهبودی

پژوهشگران به تازگی دریافتند ویروس ابولا پس از بهبودی فرد بیمار نیز همچنان در بدن وی باقی مانده و امکان الوده کردن سایر افراد را دارد . اخیرا در یک نمونه خاص در غرب آفریقا ،  مشاهده شده است که بیماری به شخصی سالم از طریق داشتن رابطه جنسی با فرد دیگری که پیشتر به ابولا مبتلا شده و این بیماری را پشت سر گذاشته است ، انتقال پیدا کرد .  

مطالعات جدید انجام شده  در پی این حادثه نشان می دهد که ویروس ابولا به مدت حداقل 5 ماه در غدد جنسی افرادی که این بیماری را پشت سر گذاشته و بهبود پیدا کرده اند باقی می ماند و طی این مدت امکان آلوده کردن سایر افراد از این طریق وجود دارد . این موضوع به طور خاص در مردان مشاهده شده و مطالعات صورت گرفته حاکی از این موضوع است که عمدتا مردان به این ترتیب ناقل ویروس خواهند بود .  به همین جهت سازمان های بین المللی پزشکی به طور اکید از افرادی که از این بیماری جان سالم به در برده اند درخواست کرد که حداقل به مدت شش ماه پس از بهبود ، از انجام رابطه جنسی محافظت نشده خودداری کنند .

پیش از این گمان می رفت که ویروس ابولا حداکثر طی سه ماه در بدن افراد مبتلا باقی خواهد ماند ولی بر اساس گزارش رسمی  منتشر شده ای در لیبریا ، به تازگی  یک زن اهل این کشور پس از برقراری ارتباط با همسرش که در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی ( برابر با شهریور و مهر )  به ابولا مبتلا شده و از این مهلکه جان سالم به در برده بود و سه ماه نیز در قرنطینه به سر برد  ، به این ویروس آلوده شده و طی یک هفته پس از آن نشانه های ابولا در وی ظاهر و سپس در گذشته است .

لازم به توضیح است که ویروس ابولا از طریق هر گونه تماس پوستی و به ویژه هر نوع مخاط ، بافت ها و نسج و مایعات بدن از فرد بیمار به سایر افراد منتقل می شود . در این میان هر گونه تماس مستقیم خونی ، تماس با عرق ، ادرار ، استفراغ ، اسپرم و بزاق فرد بیمار نیز می تواند موجب انتقال ویروس شود .

متاسفانه برخورد مستقیم پوستی بین فرد بیمار با سایر افراد از جمله شایع ترین موارد انتقال بیماری محسوب شده و به همین جهت افراد خانواده کسانی که به ابولا مبتلا شده اند در خطر بسیار زیادی قرار گرفته و این موضوع به ویژه در طول چند روزی که از ورود ویروس به بدن و ظاهر شدن علائم آن به طول می انجامد ، خطرناک تر است . این شرایط انتقال ویروس در صورتی که پوست بیمار به عرق آلوده شده باشد ، به شدت افزایش یافته و این موضوع در مورد بزاق دهان نیز صادق است .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا