با پادکست، شنیده می شوید

از زمان ظهور اینترنت، دنیای اطراف ما دستخوش تغییرات زیادی شده است. نحوه ارسال و دریافت اطلاعات از جمله بخش هایی هستند که بشدت دچار تغییر شده اند. حتی رادیو نیز نتوانسته در برابر اینترنت مصنویت داشته باشد؛ در این بین، محبوبیت رادیوهای اینترنتی در بین مردم، هر روز درحال افزایش است.

بجز این تغییر پارادایم، شیوه جدیدی از یک ایده قدیمی ظهور پیدا کرده است: پخش رادیویی و به طور خاص گفتگوهای رادیویی که به نام پادکست شناخته می شود.

پادکست چیست؟

واژه پادکست (Podcast) از ترکیب دو کلمه iPod (نام تجاری پخش کننده موسیقی شرکت اپل) و کلمه broadcast (پخش) ساخته شده است. این واژه در سال 2004 توسط بن همرسلی (Ben Hammersley)، ژورنالیست BBC ابداع و مورد استفاده قرار گرفت.

گسترش و محبوبیت پادکست در این سال باعث شد تا کاخ سفید نیز تعدادی از سخنرانی های جرج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا را به صورت پادکست تهیه و بر روی سایت ریاست جمهوری این کشور قرار دهد.

پادکست (پادپخش) در اصل یک گفتگوی دنباله دار است که شباهت زیادی به برنامه های رادیویی دارد؛ این مجموعه گفتگوها در فرمت قابل دانلود یا پخش از طریق سایت ها و اپلیکیشن ها، در اختیار علاقه مندان قرار می گیرند.

پادکست چه ویژگی هایی دارد؟

پادکست مجموعه ای از فایل های صوتی دیجیتال است که کاربر پس از دانلود، می تواند آنها را از طریق رایانه، اپلیکیشن تلفن همراه یا دستگاه های پخش کننده قابل حمل، گوش کند. پس از دانلود محتوای مورد نظر، فایل های صوتی بدون نیاز به اینترنت قابل استفاده خواهند بود.

توانایی تولید محتوای هدف برای گروه مخاطب خاص، از ویژگی های بارز پادکست است. درحال حاضر میلیون ها پادکست در ژانرهای و موضوعات متنوعی از جمله: پخش اخبار و رویدادها، علوم، نجوم و فضا، برنامه نویسی رایانه، تعمیر خودرو، باغبانی، شکار و … تولید شده و برخلاف برنامه های رادیویی، در هر زمان برای عموم مردم قابل دسترس هستند.

تولید پاکست می تواند پولساز نیز باشد؛ پادکست هایی که با استقبال شنوندگان مواجه می شوند، با شرکت هایی مثل Audible برای پخش پیام های تبلیغاتی قرارداد همکاری منعقد می کنند.  

رادیو راز

پروژه راز که با ایده رادیو اینترنتی راز آغاز شده است، پروژه ای چند رسانه ای با هدف ترویج علم به زبان ساده، با استفاده از بستر اینترنت است.

پژمان نوروزی (مروج علم) و پوریا ناظمی (روزنامه نگار علم)، در این برنامه به موضوع علم، فناوری، آینده و تخیل می پردازند و سعی می کند به مناسبت میهمان های کارشناسی را به این گپ دوستانه و غیر رسمی دعوت کند.

رادیو راز از طریق وب سایت، کانال تلگرام، و خبرگزاری سیناپرس برای شنیدن مهیاست.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا