درمان سرطان به کمک مرکب سنتی چینی

برای قرن های متمادی، هنرمندان و خوشنویسان چینی برای نگارش داستان هایشان از نوعی جوهر استفاده می کردند که امروزه این جوهر دارای کاربرد جدیدی شده است. دانشمندان در مطالعات جدید خود دریافتند این مرکب و جوهر باستانی که هو – کایون (Hu-Kaiwen) نام داشته و به طریقه سنتی ساخته شده و منشا گیاهی دارد، دارای ویژگی های متعددی است که علاوه بر کاربرد در نگارش حروف روی کاغذ، قابلیت زیادی در کشتن سلول های سرطانی نیز دارد.

درمان فوتو ترمال شامل تزریق این مواد نانو به سلول های سرطانی داخل بدن و سپس تاباندن لیزر به آن ها است. زمانی که این اشعه لیزر به سلول های سرطانی و مواد نانوی موجود در آن تابیده می شود، حرارت داخل سلول افزایش یافته و سلول از بین می رود.

تیمی از پژوهشگران چینی به سرپرستی استادان دانشگاه فودان (Fudan University)  در شهر شانگهای پس از مطلع شدن از شباهت سلول های موجود در این جوهر با مواد نانوی ویژه ای که در یکی از روش های درمان سرطان به نام درمان فوتو ترمال (photothermal therapy) وجود دارد، به  مطالعه جوهر هو – کایون پرداختند. درمان فوتو ترمال شامل تزریق این مواد نانو به سلول های سرطانی داخل بدن و سپس تاباندن لیزر به آن ها است. زمانی که این اشعه لیزر به سلول های سرطانی و مواد نانوی موجود در آن تابیده می شود، حرارت داخل سلول افزایش یافته و سلول از بین می رود. این روش مشابه روش اسب تروا است و دارای قابلیت های زیادی محسوب می شود اما در این میان مهمترین موضوع مورد بحث، یافتن مواد مناسب جهت تزریق مواد به داخل سلول ها است.

پیش از این تعداد  زیادی از مواد نانو توسط پژوهشگران برای استفاده در این روش درمانی مورد آزمایش قرار گرفته بود که از آن جمله می توان به نانو تیوب های کربن مهندسی شده، گرافن و …. اشاره کرد اما این مواد در کنار مزایای درمانی خود عموما دارای خواص سمی بوده و علاوه بر گران قیمت بودن، دارای فرایند تولید بسیار دشواری هستند.

پژوهشگران با بررسی مرکب سنتی چینی دریافتند این ماده علاوه بر دارا بودن خواص مناسب برای درمان، رنگ ایده آلی برای جذب در سلول ها و دریافت نور و اشعه داشته، در آب حل نشده، گران قیمت نبوده و ترکیب پیچیده ای نداشته و از همه مهمتر، سمی نیست.  

پژوهشگران برای بررسی فرضیات خود اقدام به آنالیز مرکب سنتی چینی کرده و دریافتند در این ماده نیز نوعی از تیوب های نانوکربن قرار دارد که تنها با تابش 5 دقیقه امواج ماورا سرخ، توانائی افزایش حرارت تا 55 درجه را دارند که این میزان از قابلیت جذب حرارت از تمامی موادی که تاکنون برای روش درمانی فوتو ترمال استفاده می شد، بیشتر است.

در آزمایش های انجام شده روی موش های آزمایشگاهی نیز مشخص شد این ماده در نابودی و کشتن سلول های سرطانی بسیار موفق بوده و تعداد سلول های کشته شده سرطانی با این ماده به نسبت مواد پیشین بیشتر بوده و همچنین هیچ نشانه ای از مسموم شدن سلول ها در طول درمان دیده نشد.

در بیانیه رسمی منتشر شده از سوی تیم تحقیقاتی فوق اعلام شده است: «در بخش بررسی های آسیب شناسی مربوط به این آزمایش، هیچ آسیب جدی در اندام اصلی از جمله مغز، قلب، ریه، طحال، کبد و کلیه ها مشاهده نشد.»

لازم به ذکر است که این آزمایش ها همگی روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده و اعضای این تیم تحقیقاتی اعتقاد دارند باید آزمایش های جدیدی روی انسان انجام شود تا بتوان نسبت به تاثیرات این ماده اطمینان کامل کسب کرد. ئر صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش های بعدی این جوهر سنتی روی انسان، باید اعلام کرد که نقش باستانی  جوهر هو – کایون در دنیای هنر پایان یافته و فصل جدیدی از استفاده از این مرکب در دنیای پزشکی آغاز خواهد شد که می تواند جان انسان های زیادی را حفظ کند. شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در ژورنال تخصصی ACS Omega منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا