نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید شاخ کرگدن با پرینتر سه بعدی

شاخ کرگدن یکی از محصولات قاچاق در برخی کشورهای آسیایی نظیر چین و ویتنام به شمار می رود و هر کیلو از آن به قیمت 60 هزار دلار داد و ستد می شود. بسیاری بر این باورند که شاخ کرگدن می تواند در درمان سرطان و برخی بیماری های دیگر کاربرد داشته باشد. با این حال پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد که این شاخ فقط دارای کراتین بوده و هیچ گونه خواص درمانی ندارد.

شکار کرگدن از سال 2007 به این سو به شدت افزایش یافته است و به این ترتیب این موجود در آستانه انقراض قرار گرفته است. سال گذشته تنها در آفریقای جنوبی 1215 راس از این حیوان توسط شکارچیان غیرمجاز از بین رفتند.

تاکنون برخی کشورها و نیز سازمان های ملی و بین المللی حامی محیط زیست تلاش های زیادی را حفظ این جانور به انجام رسانده اند، اما این تلاش ها تاکنون چندان سودمند نبوده است. همین امر گروهی از پژوهشگران را به سمت تولید محصولی مشابه شاخ کرگدن با استفاده از پرینتر سه بعدی سوق داد. قرار است نخستین نمونه از این شاخ مصنوعی ماه آینده با قیمتی حدود یک دهم شاخ طبیعی کرگدن به فروش برسد.

این شاخ مصنوعی همانند شاخ طبیعی کرگدن از جنس کراتین بوده و حتی از نظر طیف نگاری نیز ساختاری دقیقا مشابه شاخ طبیعی دارد. جالب اینجاست که برخی از مصرف کنندگان شاخ کرگدن در ویتنام مقداری از پورد ویژه ای که توسط این پژوهشگران ساخته شده بود را مورد بررسی قرار داده و اعلام کردند که مزه و بوی آن دقیقا همانند مزه و بوی پودر شاخ طبیعی کرگدن است.

این پژوهشگران امیدوارند در آینده بتوانند عاج فیل، استخوان ببر و نیز برخی دیگر از محصولات به دست آمده از حیوانات در حال انقراض را به صورت مصنوعی تولید کنند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل