چراغ هوشمند برای رفع مشکل نوربالا

بسیاری از ما در طول تجربه‌های رانندگی خود با مشکل مشابه نوربالای خودروهای مسیر روبرو مواجه شده‌ایم. این مشکل نه‌تنها در زمینه خودروهای حاضر در مسیر روبروی ما به چشم می‌خورد بلکه در برخی از موارد، نوربالای خودروی پشتی ما نیز در آینه خودرو به‌اندازه‌ای آزار دهنده است که ممکن است به‌کلی دید راننده را مختل کرده و حتی خطر تصادف به وجود بیاورد.

بااین‌حال مهندسان فعال در شرکت مرسدس بنز به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل افتاده‌اند. آن‌ها توانسته‌اند تا یک سری از چراغ‌های هوشمند را ایجاد کنند که نوربالای آن‌ها برای رانندگان دیگر مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. بر اساس گزارش‌ها، این غول آلمانی در مرکز کاری اصلی خود از این اختراع پرده‌برداری کرده است. این چراغ‌های هوشمند از ساختاری مشابه با پروژکتورهای تصویری استفاده کرده و به کمک آن‌ها نحوه تابش نور را کنترل می‌کند.

این امر به این معنی است که اگر خودروی شما ماشین دیگری را در مسیر ردیابی خود مشاهده کند، بخشی از نوربالای شما غیرفعال شده و به‌این‌ترتیب از وارد آمدن آسیب موقت به بینایی فرد دیگر جلوگیری خواهد شد. البته این فناوری تنها برای کنترل نور جهت رفاه حال دیگران به کار گرفته نمی‌شود و به کمک آن می‌توان اطلاعاتی ویژه را نیز بر روی سطح جاده بازتاب کرد. چنین اطلاعاتی شامل رسم مسیر حرکت در جاده‌های باریک یا جاده‌هایی که در دست تعمیر هستند خواهد بود. همچنین درصورتی‌که در مسیر جاده تصادفی رخ داده باشد یا یک مرکز تعمیر جاده‌ای در فاصله‌ای نزدیک باشد، این سیستم نوردهی می‌تواند نشانه‌های هشداردهنده را برای راننده نمایش بدهد.

البته این اختراع‌ها هنوز در مرحله‌ای هستند که تنها بر روی کاغذ وجود خارجی دارند و به همین دلیل نیز نمی‌توان انتظار داشت که به‌صورت قطعی به واقعیت بدل گردند. با تمامی این تفاسیر این اختراع به‌اندازه کافی برای آینده خودروها مناسب به‌حساب می‌آید.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا