رشد مغز نئاندرتال ها بسیار کند بوده است

این کشف با بررسی اسکلت 49 هزارساله یک کودک توسط محققان موزه ملی علوم طبیعی مادرید در غاری در شمال شرق اسپانیا بدست آمده است.

دانشمندان دریافتند که این کودک نئاندرتال حدودا 7.7 ساله دارای مغزی با اندازه 87.7 درصد مغز یک بزرگسال است. اندازه مغز کودکان مدرن 95 درصد مغز بزرگسالان است.

محققان همچنین دریافتند که بخشی از ستون فقرات این کودک هنوز به هم متصل نشده بودند در حالیکه در انسان، این استخوان ها در سنین چهار تا شش سالگی به هم می چسبند.

اسکلت این کودک در غار السیدرون در آستوریاس اسپانیا کشف شد که مرکز تحقیقات در مورد نئاندرتالهاست و تاکنون بیش از 2500 تکه از هفت بزرگسال و شش کودک در آنجا پیدا شده است.

شواهد ژنتیکی نشان داده که گروه نئاندرتال های این غار احتمالا یک خانواده بزرگ و مرتبط با هم بوده اند. اسکلت کودک به عنوان السیدوران کوچک اول نامگذاری شده است و به نظر می رسد که فرزند مونث بزرگسال شماره چهار باشد.

حدود 36 درصد از اسکلت این کودک پس از 49 هزار سال در زیر خاک باقیمانده اما همین میزان هم به زیست شناسان فسیلی اجازه داده تا مشاهدات محکم و دقیقی در مورد سن و قامت کودک انجام دهند اما جنسیت آن هنوز مشخص نشده است.

البته محققان از روی تکامل اندازه دندان نیش و نیرومندی استخوان ها اعتقاد دارند که کودک یک پسر بوده است.

شکل دندان های اسکلت که ترکیبی از شیری و دائمی بوده، نشان می دهد که سن کودک در زمان مرگ بین 7.5 تا هشت سال بوده است.

بررسی دقیقتر اسکلت نشان دهنده شواهدی از تحلیل استخوانی است؛ فرآیندی که در آن سلول های استئوکلاست ها به تجزیه بافت استخوانی و آزادسازی کلسیم در خون می پردازند. این امر نشانگر رشد مغز است.

دانشمندان همچنین هیچ نظریه در مورد هوش این کودک در مقایسه با کودک انسان مدرن ندارند.

نئاندرتال ها دارای ظرفیت جمجمه بز رگتر و شکل بدنی متفاوتی نسبت به هوموساپین ها بودند. رشد مغز یک فرآیند بسیار انرژی بر است و محققان نتیجه گیری کرده اند که الگوی رشد ممکن است تفاوت رشد کودکان را منعکس کند و معرف تفاوت بنیادی در سرعت کلی رشد این گونه از انسان نباشد.

نتایج این تحقیق در نشریه ساینس منتشر شده است.

مترجم: سمانه سالاری