تحول استخراج ارزهای مجازی تا ۲۰۲۵

شرایط استخراج ارزهای مجازی به حدی گسترده شده است که امروزه میزان الکتریسیته‌ای که در تمام جهان برای این کار استفاده می‌شود، از کل مصرف الکتریسیته کشور ایسلند بیشتر است. بااین‌وجود هنوز بازار سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتالی و مجازی به‌هیچ‌عنوان حتی به سطح تجارت‌های دیگرنزدیک نشده است و این امر یک نگرانی بزرگ به وجود آورده است: وقتی‌که استفاده محدود از ارزهای مجازی موجب شده است تا چنین حجم بالایی از الکتریسیته برای استخراج آن‌ها مصرف شود، درصورتی‌که این ارزها همه‌گیر شوند، با بحران انرژی روبرو خواهیم شد.

در این میان استخراج، روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود. برای نمونه ساختار دشواری استخراج بیت کوین در سال ۲۰۱۶ تعیین شده است و تقریبا برابر با ۱۰ دقیقه برای هر بلوک است. بااین‌وجود وقتی‌که ظرفیت استخراج با سرعتی بسیار بالا افزایشش می‌یابد، امکان تطبیق دادن دشواری استخراج با سرعتی برابر، عملا غیرممکن به نظر می‌رسد. همین امر نیز موجب شده است تا استخراج ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، روزبه‌روز دشوارتر شود. معدنچیان ارزهای دیجیتالی مجبور هستند که به سراغ ابزارهای پیشرفته‌تر بروند و این امر نیز به‌صورت مستقیم بر روی مصرف الکتریسیته یاد شده تاثیر خواهد گذاشت. به زبان ساده باید گفت که دیگر دورانی که بتوان با یک کامپیوتر خانگی اقدام به استخراج بیت کوین کرد، عملا به پایان رسیده است.

این مشکل از سوی دیگر موجب شده است تا این تجهیزات گران‌قیمت که به‌نوعی سوپرکامپیوتر به‌حساب می‌آیند، موجب مرکزی سازی استخراج ارزهای مجازی شوند. این امر موجب می‌شود که تنها افراد متمول بتوانند به سراغ چنین کاری بروند و به این ترتیب عملا شاهد تغییر ساختار اقتصادی این مقوله خواهیم بود زیرا معدنچیان سطح پایین، به‌تدریج در حال نابودی و حذف شدن از معادله هستند. برای مثال، شرکت AntPool که مدعی است بزرگ‌ترین مرکز استخراج ارز مجازی در جهان است، تقریبا کنترل ۱۷٫۸۲ درصد از تمامی شبکه بیت کوین را در اختیار گرفته است. از سوی دیگر نیز بسیاری از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های استخراج ارزهای مجازی به سراغ چین رفته‌اند تا هزینه‌های خود را به این روش کاهش بدهند.

حال متخصصان محیط‌زیست نیز به این جریان پیوسته است و معتقدند که با توجه به این‌که این انرژی از طریق منابع سبز تامین نمی‌شود، در صورت همه‌گیر شدن این ارزها شاهد یک بحران زیست‌محیطی خواهیم بود. به همین دلیل نیز متخصصان به دنبال راه‌اندازی راهکارهای ویژه‌ای هستند که به کمک آن بتوانند ساختار این استخراج‌ها را با کمک منابع سبز انرژی تامین توان کنند. در این میان شرکتی مانند HydroMiner که در اتریش واقع شده است، از نخستین شرکت‌هایی است که می‌خواهد از منابع انرژی تجدید پذیر برای این کار استفاده کند.

به این ترتیب در آینده‌ای بسیار نزدیک، شاهد تحولی بزرگ در استخراج ارزهای مجازی خواهیم بود زیرا این بازار درصورتی‌که تن به چنین تغییری ندهد، به یک مشکل و هزینه بزرگ بدل خواهد شد و چنین امری با اعتراض‌های جوامع جهانی و در نتیجه کاهش بهره‌وری این ارزها روبرو خواهد شد. تاریخ تعیین شده برای اعمال تغییرات، ۲۰۲۵ است و کسانی که پیش از پایان این سال نتوانند خود را با پیشرفت‌ها تطبیق بدهند، محکوم به شکست در این بازار خواهند بود.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا