آهنگ سازی با قدرت ذهن

تصور کنید درگیر یک بیماری تحلیل برنده عصبی مانند ALS هستید یا بدلیل آسیب نخاعی به طور کامل فلج شده اید. با این شرایط همچنان می توانید فکر کنید، رویاپردازی کنید، احساس داشته باشید، اما قادر به بیان آنها نیستید.

محققان با استفاده از رابط های کاربری مغز- رایانه (brain-computer interfaces) یا به اختصار BCIs، امکان برقراری ارتباط این دسته از افراد را تنها از طریق قدرت ذهن فراهم کرده اند.

در سال های اخیر، فناوری BCI این امکان را برای افراد ناتوان و معلول فراهم کرده است تا بتوانند پیام کوتاه بنویسند، ایمیل ارسال کنند، در اینترنت گشت و گذار کنند، خانه هوشمند خود را کنترل کنند و حتی صندلی چرخدار برقی را کنترل کنند.

در سال 2010، یک گروه تحقیقاتی در آلمان با استفاده از فناوری BCI توانست مبتلایان به ALS را قادر سازد که نخستین نقاشی ذهنی (brain painting) را ترسیم کنند. اکنون محققان دانشگاه صنعتی گراتس، قابلیت های هنری این فناوری را از طریق ساخت نخستین برنامه تولید موسیقی که منحصرا توسط مغز کنترل می شود، افزایش دادند.

فناوری ذهن- ماشین (mind-machine) بر روی گروهی از داوطلبان سالم که قادر به کپی کردن ملودی های موسیقی و ساخت قطعات موسیقی با دقت بالا بودند، آزمایش شد.

جدیدترین فناوری BCI متفاوت از سایر رابط های کاربری مغز- رایانه است که امکان نواختن موسیقی با قدرت ذهن را برای کاربر فراهم می کند. به جای استفاده از امواج مغزی برای کالیبره کردن امواج موسیقی، این فناوری امکان انجام هر عملی را با استفاده از مجموعه ای از کاراکترها و دستورات فردی فراهم می کند.

گرنوت مولر پوتس (Gernot Müeller-Putz) نویسنده ارشد این مطالعه تأکید کرد: این یک دستاورد بسیار بزرگ برای بیماران مبتلا به ALS است که تعدادی از آنها سابقا هنرمند بودند.

نتایج این دستاورد در مجله Plos One منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا