تولید نیرو از حرکت خودروها روی جاده

در سال های اخیر پژوهشگران همواره تلاش کرده اند تا منابع جدیدی از انرژی های سبز و تجدید پذیر را مورد استفاده قرار دهند. قطعا شما با گونه های مختلف این نوع انرژی آشنا هستید اما آیا تا به حال به ترافیک و حرکت خودرو ها روی جاده به عنوان منبعی برای تامین انرژی فکر کرده اید؟

این ماده با عنوان سرامیک پیزو الکتریک (piezoelectric ceramics) شناخته شده و به طور بالقوه قادر به تولید بیش از یک میلیون مگاوات انرژی الکتریکی در ساعت از یک جاده با ترافیک عادی است. منظور از ترافیک عادی، جاده ای است که در طول یکساعت حدود 200 تا 300 خودرو از آن عبور کند.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه لنکستر در انگلستان در حال مطالعه و کار روی طراحی مواد ویژه ای هستند که می تواند با آسفالت جاده ها مخلوط شده و انرژی اصطکاک و حرکت خودروهایی که از آن عبور می کنند را به الکتریسیته تبدیل کند.

این ماده با عنوان سرامیک پیزو الکتریک (piezoelectric ceramics) شناخته شده و به طور بالقوه قادر به تولید بیش از یک میلیون مگاوات انرژی الکتریکی در ساعت از یک جاده با ترافیک عادی است. منظور از ترافیک عادی، جاده ای است که در طول یکساعت حدود 200 تا 300 خودرو از آن عبور کند.

به گفته پژوهشگران انرژی حاصل از تردد خودروها از روی خیابان می تواند ذخیره شده و برای مصارفی چون روشنائی جاده ها و معابر استفاده شود.

پرفسور محمد صفی از پزوهشگران این تیم تحقیقاتی در دانشگاه لنکستر در رابطه با این فناوری گفت: «ما با کمک سرامیک پیزو الکتریک توانستیم فناوری سودمندی طراحی کنیم که از ارتعاش و اصطکاک جاده ای بر اثر حرکت خودروها، الکتریسیته تولید کند. مواد به کار رفته در این فناوری باید دارای قدرت و ماندگاری زیادی بوده و تعادل مناسبی بین هزینه ان و میزان تولید انرژی وجود داشته باشد.»

این میزان از هزینه های صرفه جوئی شده می تواند در بهبود ساختار جاده ها مورد استفاده قرار گیرد. پرفسور صفی در رابطه با این موضوع گفت: «سیستم طراحی شده ما می تواند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و از این انرژی در بخش روشنائی جاده ها، چراغ های راهنمائی و یا شارژ خودروهای برقی استفاده شود. از این فناوری همچنین می توان در ساخت جاده های هوشمند  و پایش ترافیک و حمل و نقل بهره برد »

گفتنی است در این پروژه مطالعاتی، پژوهشگران دانشگاه لنکستر از همفکری و مساعدت مهندسان و طراحان مختلفی در سراسر اتحادیه اروپا بهره جسته و هزینه های این پزوهش نیز از سوی اتحادیه اروپا تامین شده است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: upi.com/Science

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا