نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اولین مرکز هدایت شغلی دانشجویان افتتاح شد

سیروس دشتی، معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی ستفا در مراسم افتتاحیه مرکز هدایت شغلی دانشجویان تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب نقشه جامع کشور، 7 مأموریت را به جهاد دانشگاهی محول کرد که 2 مأموریت در ارتباط با حوزه اشتغال هستند که در حیطه وظایف ستفا می گنجند. این مأموریت ها عبارتند از:

دشتی افزود: سال 94 این مأموریت ها ابلاغ و بدنبال آن کارگروهی در ستفا تشکیل شد تا برای این مأموریت ها، نقشه راه تدوین کند. این مأموریت ملی بوده و قرار است در قالب یک نقشه راه، اقدامات، فعالیت ها، چشم انداز و سیاست ها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنیم. گام های و برنامه های مختلفی پیش بینی شده که یکی از گام های اصلی، انجام یک طرح پژوهشی در قالب تدوین نظام جامع هدایت شغلی است.

معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی (ستفا) افزود: امروز شاهد افتتاح فاز پایلوت اولین مرکز هدایت شغلی دانشجویان هستیم. این طرح دو فاز دارد: فاز مطالعاتی که شامل مبانی نظری و طراحی اولیه نظام جامع هدایت شغلی و (فاز) اجرای پایلوت مرکز هدایت شغلی در دانشگاه علم و فرهنگ است.

دشتی خاطر نشان کرد: (پس از این طرح پایلوت یکساله) قرار است که پایلوت اصلی در 5 دانشگاه کشور شامل: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه الزهرا و دانشگاه علم و هنر یزد مجددا برگزار و ارزیابی نهایی شود تا بتوانیم با همکاری وزارت علوم و وزارت کار، نظام جامع هدایت شغلی برای آموزش عالی کشور تدوین کنیم.

در اجرای این طرح از ایده های بین المللی بهره گرفتیم

دکتر سیدجلال موسوی بازرگانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ و پژوهشگر اصلی این طرح، در بخش دیگری از این مراسم گفت: ایده مشاوره و هدایت شغلی چندان در کشور ما جا نیافتاده است، درحالیکه این ایده در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می شود. تلاش کردیم در اجرای این طرح از ایده های بین المللی بهره بگیریم.

موسوی بازرگانی خاطر نشان کرد: وظایف مرکز هدایت شغلی شامل: ارائه خدمات مشاوره ای و آموزش مرتبط با شغل و کار، خدمات پژوهش و بازار کار، ارائه خدمات مهارت افزائی، کارورزی و کارآموزی، شبکه سازی است.

حل مشکل بیکاری نیازمند یک حرکت جهادی است

در ادامه این مراسم، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، ریاست دانشگاه علم و فرهنگ، به بحث بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی اشاره و تأکید کرد: بحث بیکاری و سرگردانی دانشجویان و فارغ التحصیلان یکی از دغدغه های اصلی مسئولان کشور است. مشابه این وضعیت را در سال 59 شاهد بودیم و در آن مقطع زمانی، هیچ نهاد و دستگاهی نتوانست برای حل این مشکل پیش قدم شود، اما جهاد دانشگاهی با ورود به این بخش توانست خیل عظیمی از اساتید و دانشجویان را ساماندهی کند.

ایمانی خوشخو افزود: معضلی که اکنون با آن مواجه هستیم، بسیار بزرگتر از سال 59 است و حتی بیکاری به مقطع PhD هم رسیده است. امروز هم تنها نهادی که در کشور می تواند مسأله بیکاری دانشجویان و فارغ التحصیلان را حل کند، جهاد دانشگاهی است. این مسأله یک حرکت جهادی می خواهد که ظرفیت آن در دانشگاه علم و فرهنگ (وابسته به جهاد دانشگاهی) به عنوان دانشگاه نسل سوم و کارآفرین وجود دارد.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ خاطر نشان کرد: یقینا اجرای موفق این طرح (اولین مرکز هدایت شغلی دانشجویان) در دانشگاه علم و فرهنگ می تواند الگوی موفقی برای دانشگاه های دیگر باشد.

دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در مراسم افتتاح اولین مرکز هدایت شغلی دانشجویان در دانشگاه علم و فرهنگ گفت: برای دولت و بخش عمومی هدف از سرمایه گذاری نخست، تحقق درآمد مالیاتی و دوم، ایجاد است. اشتغال، اهداف عدالت اجتماعی را محقق می کند؛ اشتغال، محرک تقاضا است که به تبع آن، تولید نیز رشد می کند. اگر بر بحث اشتغال متمرکز شویم، در همه رویکردهای برنامه ریزی آن به وحدت نظر می رسیم.

واعظ مهدوی افزود: به این فکر هستیم که اشتغال را هدف توسعه منطقه ای قرار دهیم. پدیده های مهاجرت و حاشیه نشینی، پناهندگی و فرار مغزها، سه روی فرآیند نبود برنامه ریزی و عدم ایجاد شغل برای اقشار مختلف جامعه هستند. در برنامه ششم توسعه، باید سالیانه حدود 950 هزار شغل ایجاد کنیم که از این تعداد 850 تا 890 هزار (شغل مربوط به) فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. پس بسیار مهم است که به استقبال این موضوع برویم و ظرفیت های خود را در این بخش بسیج کنیم.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خاطر نشان کرد: مسائل اشتغال فارغ التحصیلان در دو حیطه عرضه نیروی کار و تقاضای نیروی کار باید تفکیک شود. در بعد نیروی کار با مشکل مهارت و عدم انطباق ظرفیت های تربیت نیرو با نیازهای بازار مواجه هستیم.

واعظ مهدوی گفت: در طرف عرضه، انتظارات افراد بسیار بالا است؛ بعضا می بینیم مشاغلی وجود دارند، اما فارغ التحصیلان بیکار آنها را نپسندیده اند. برای کار و فعالیت، انتظارات در ابتدای کار باید منطقی باشد، اما می بینیم که تلاش، کوشش و سخت کوشی نوعا کم است. درعین حال، مهارت های حرفه ای دانشجویان ما کامل نیست. دانشجویان ما دوره های کارورزی کمتر دیده و از مهارت شغلی چندان بالایی برخوردار نیستند.

وی افزود: همچنین، دانشگاه ها را از منظر نحوه تربیت نیروی انسانی و پاسخ دادن به بازار کار ارزیابی نمی کنیم. در سایت های دانشگاه های معتبر دنیا، وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان مشخص شده است؛ اما دانشگاه های ما نسبت به فارغ التحصیلانش احساس مالکیت و مسئولیت نمی کند. بحث پیگیری وضعیت فارغ التحصیلان را برای همه دانشگاه ها پیگیری می کنیم و این کار در دانشگاه علم و فرهنگ هم باید انجام شود.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل