گرسنگی؛ میراثی که ریشه کن نمی شود

بنابرگزارش هایی که سازمان های مربوطه در خصوص وضعیت تغذیه و امنیت غذایی در جهان داده اند، نشان می دهد ، شمار مردم گرسنه در سراسر جهان رو به افزایش است و این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۸۲۱ میلیون نفر رسیده که یک نهم از کل جمعیت جهان را شامل می‌شود.

بررسی های انجام شده نشان می دهد بیش از نیمی از افراد دارای سو تغذیه در کشورهایی زندگی می کنند که درگیر جنگ و مناقشات نظامی بوده و این رقم با سرعت زیادی در حال افزایش است.از این تعداد ۵۱۵ میلیون نفر در آسیا، ۲۵۶.۵ میلیون نفر در آفریقا و ۳۹ میلیون نفر در آمریکای لاتین و کارائیب زندگی می‌کنند. ازسوی دیگر عواملی از قبیل خشکسالی، سیل و تغییرات اب و هوائی نیز بر سوتغذیه و افزایش میزان گرسنگان جهان تاثیر داشته و آن را افزایش می دهد.

مارکو سانچز کانتیلو  پژوهشگر سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد در گزارشی با عنوان «شرایط امنیت غذائی و تغذیه در جهان» اعلام کرد: «هیچ تردیدی نیست که اثر متقابل و مستقیمی بین تغییرات آب و هوائی و بروز مناقشات گروه های انسانی وجود دارد. این دو عامل یعنی جنگ و تغییرات آب و هوائی روند افزایش گرسنگی و سوتغذیه در جهان را تسریع می کنند.»

گرسنگی باعث کاهش رشد بیش از ۱۵۱ میلیون کودک زیر پنج سال در سال ۲۰۱۷ میلادی شده است و به این ترتیب این کودکان کوتاهتر از حد نرمال هستند. در آسیا از هر ۱۰ کودک زیر پنج سال، یک کودک دچار کم وزنی است؛ این رقم در آمریکای لاتین و کارائیب یک کودک در هر ۱۰۰ کودک است.

شرایط وخیم اقلیمی

برای نمونه در این گزارش خشکسالی ناشی از عوامل طبیعی اقلیمی از قبیل ال نینو، عامل اصلی کمبود مواد غذائی در کشورهایی مانند سومالی، سوریه، سودان، جمهوری کنگو و  بروندی معرفی شده است. این گرسنگی روزافزون انواع مختلف سوء‌ تغذیه از جمله توقف رشد کودکان را منجر شده و سلامت صدها میلیون نفر را در معرض خطر قرار داده است.

مارکو سانچز کانتیلوت اعتقاد دارد تداوم این عوامل و به ویژه خشکسالی خود عامل و انگیزه مهمی در بروز مناقشات و درگیری های منطقه ای است. وی در این رابطه گفت: «این عوامل به طور جدی منجر به بروز مناقشات منطقه ای می شود. چیزی که در سال جاری در سودان جنوبی، سومالی، یمن و مناطقی از شمال شرق نیجریه شاهد آن بوده ایم. این موارد سبب افزایش رقابت برای دسترسی به منابع کمیاب غذائی شده و در نتیجه قیمت ها افزایش پیدا می کنند. این چرخه معیوب ادامه پیدا کرده و میزان امنیت غذائی مجددا کاهش پیدا می کند.»

تقابل انسان ها و اقلیم

نظریه مبتنی بر تاثیر تغییرات اقلیمی بر افزایش مناقشات و درگیری های انسانی، همواره مورد بحث و جدل بوده و نتایج مطالعات انجام شده در سازمان جهانی غذا- فائو- نشان می دهد این موضوع حقیقت داشته و باید مورد توجه قرار گیرد.

کولین کلی از پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در نیویورک در رابطه با موضوع فوق می گوید: «در این گزارش مهم شواهد بسیار زیادی  ارائه شده که نشان می دهد شرایط ناگوار اقلیمی و به طور خاص خشکسالی سبب افزایش نا امنی غذائی و آب شده و این موضوع می تواند منجر به بروز نا آرامی های اجتماعی و کاهش انعطاف پذیری انسان ها شود. از سوی دیگر این نا آرامی زمینه ساز بروز درگیری و جنگ شده که متعاقبا شرایط را وخیم تر کرده و دسترسی به منابع آب و غذا را محدود تر می کند.»

گفتنی است، گرسنگی باعث کاهش رشد بیش از ۱۵۱ میلیون کودک زیر پنج سال در سال ۲۰۱۷ میلادی شده است و به این ترتیب این کودکان کوتاهتر از حد نرمال هستند. در آسیا از هر ۱۰ کودک زیر پنج سال، یک کودک دچار کم وزنی است؛ این رقم در آمریکای لاتین و کارائیب یک کودک در هر ۱۰۰ کودک است.

یک سوم از زنانی که به سن باروری می‌رسند نیز دچار کم خونی هستند که پیامدهایی منفی، هم برای مادران و هم کودکان به همراه دارد. گستردگی این بیماری در آفریقا و آسیا تقریبا سه برابر بیش از آمریکای شمالی است.

ناتوانی جسمی مادران از جنبه‌ای دیگر نیز قابل توجه است زیرا میزان تغذیۀ صرف کودکان با شیر مادر در آفریقا و آسیا ۱.۵ برابر بیش از میزان آن در آمریکای شمالی است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا