کشف فسیل حشره 100 میلیون ساله و کاملا سالم

چندی پیش حشره شناسان با یکی از مهمترین کشفیات این رشته رو به رو شدند . این کشف جدید عبارت بود از یک نوع  سوسک متعلق به نژادی منقرض شده که در زمان دایناسورها زندگی می کرده و داخل یک قطره کهربا گرفتار و به این ترتیب برای میلیون ها سال سالم باقی مانده است .

این فسیل سوسک که نام علمی آن Manipulator modificaputis است به صورت تصادفی در حین انجام فعالیت های استخراجی  یک معدن در کشور برمه یا همان میانمار کشف شد . با توجه به اهمیت بسیار زیاد این یافته جدید ، تیمی از پژوهشگران و دیرینه شناسان بین المللی به سرپرستی پیتر ورشانسکی Peter Vršanský از موسسه زمین شناسی براتیسلاو   Geological Institute in Bratislava در کشور کشور اسلواکی  و گونتر بچلی Günter Bechly پژوهشگر آلمانی اعزام شده از موزه تاریخ طبیعی اشتوتگارت Museum of Natural History in Stuttgart به مطالعه این حشره منقرض شده پرداختند . بر اساس این مطالعات مشخص شد که این سوسک متعلق به عصر دایناسورها ، بخشی از خانواده سوسک های شکارچی محسوب می شود و در حدود 100 میلیون سال قدمت دارد.

مطالعات و بررسی های بعدی در این معدن که در منطقه نویجی Noije کشور برمه قرار دارد ، منجر به کشف ده ها نمونه فسیل شده دیگر حشرات ماقبل تاریخی شد . در همین زمینه پیتر ورشانسکی اعلام کرد : " این منطقه را می توان مهمترین منطقه دارای فسیل های کهربائی از دوران دایناسورها در سراسر دنیا دانست . "

بر اساس گزارش New Scientist مطالعه این فسیل ، پژوهشگران را در شناسائی و بازسازی تاریخ شکل گیری و تکامل حشرات و اکو سیستم آن ها یاری می کند .

کهربا در حقیقت نوعی صمغ فسیل شده درختان است که رنگی زیبا دارد . این صمغ های ترشح شده از درختان در زمان نرم بودن برخی حشرات را به دام انداخته و به این ترتیب آن ها را برای میلیون ها سال حفظ می کنند . لازم به توضیح است که  کهربا در ابتدا نرم بوده و پس از گذشت زمان به حالت سخت و سنگ مانند تبدیل شده و از آن در جواهر سازی استفاده می شود . کهربا عموما در دوران پیش از تاریخ از نوعی درخت کاج با نام پیتوس سوکسینیفرا  ترشح می شد .