فناوری فضایی در خدمت جراحی کودکان

سیناپرس: به تازگی نوعی بازوی رباتیک با نام «کیدزآرم» (KidsArm) طراحی شده که می تواند برای انجام جراحی های ظریف نظیر عمل بر روی رگ های خونی کوچک به کار رود. هدف از طراحی این بازوی رباتیک، کمک به جراحان برای انجام برخی مراحل جراحی به شکلی سریع تر از روش معمول دستی است. حتی این بازوی رباتیک می تواند برخی از مراحل جراحی را به صورت مستقل و بدون نیاز به پزشک جراح به انجام رساند.

برای برخی از جراحی ها نظیر جراحی های قلب و عروق، جراحی های سیستم عصبی و جراحی های جنین، نیاز به تصویربرداری آنی و نیز کنترل بسیار دقیق روند جراحی است. این بازوی رباتیک دارای دوربینی ویژه است که می تواند تصویری سه بعدی ایجاد و به این ترتیب محلی که باید مورد جراحی قرار گیرد را به دقت شناسایی کند.

این بازوی رباتیک دارای دو بخش اصلی است. بخش اول که بازوی صنعتی است، شباهت زیادی به بازوی رباتیک مورد استفاده در ماموریت های فضایی دارد. بر روی این بازوی اصلی، یک بازوی ظریف تر دیگر قرار گرفته که ویژه جراحی است.

 

 

استفاده از بازوی رباتیک کیدزآرم می تواند ضمن کاهش برخی هزینه های جراحی، دقت بیشتری را نیز به همراه آورد و به این ترتیب به نتایج بهتری در این حوزه بیانجامد.  دانشمندان امیدوارند بتواند در آینده از سایر فناوری های فضایی در حوزه پزشکی و جراحی بهره گرفت.

gizmag :منبع  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا