فعالیت های سبک و کاهش خطر مرگ و میر

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد فعالیت هایی که در آنها تحرک زیادی وجود ندارد مانند ایستادن، شاید نتواند به اندازه کافی در جلوگیری از خطرات ناشی از نشستن طولانی‌مدت موثر باشد، اما اضافه کردن 2 دقیقه پیاده‌روی به ازای هر ساعت ترفند خوبی برای مقابله با این خطرات به شمار می‌رود.

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که نشستن به مدت طولانی در هر روز، احتمال خطر مرگ زودرس، بیماری‌های قلبی، دیابت و نظایر آنها را افزایش می‌دهد. از آنجا که 80 درصد مردم کمتر از 2.5 ساعت در هفته که زمان استاندارد ورزش با شدت متوسط است فعالیت می‌کنند، منطقی است که مردم ورزش با شدت بیشتری را به جای نشستن جایگزین کنند.

به این منظور، دانشمندان مزایای ناشی از هدفی دست یافتنی‌تر، یعنی تعدیل فعالیت های سبک در دوره زمانی کوتاه را مورد بررسی قرار دادند. آنها از اطلاعات حاصل از مشاهدات انجام شده استفاده کردند تا بدانند که اگر زمان بیشتری صرف فعالیت های کم تحرک (مانند ایستادن) و فعالیت های سبک (مانند قدم زدن، باغبانی در حد جزئی و نظافت کردن) شود، مزایایی در راستای افزایش طول عمر افرادی که بیش از نیمی از ساعت های بیداری خود را بی‌تحرک سپری می‌کنند خواهد داشت یا خیر.

دانشمندان دریافتند کاهش زمان نشستن به اندازه 2 دقیقه در هر ساعت و اضافه کردن 2 دقیقه فعالیت کم تحرک هیچ مزایایی برای شخص نداشت، اما برقراری تعادل بین نشستن و 2 دقیقه فعالیت سبک به ازای هر ساعت با کاهش 33 درصدی خطر مرگ و میر همراه بود. با توجه به تمرکز مطالعات قبل روی فعالیتهای با شدت متوسط و شدت زیاد، این نتایج بسیار جالب توجه بودند.

واضح است که بدن حین فعالیت های ورزشی، قدم زدن و حتی پیاده‌روی کوتاه در صورتی که به طور مرتب در هفته تکرار شود،  انرژی مصرف می‌کند. با فرض اینکه شخصی 16 ساعت در روز بیدار است، 2 دقیقه قدم زدن به ازای هر ساعت سبب مصرف 400 کیلو کالری در هفته می‌شود که این به مقدار به 600 کیلو کالری – میزان کالری مصرفی توصیه شده حین فعالیتهای ورزشی در هفته – بسیار نزدیک است. این مقدار از میزان کالری که در هفته هنگام فعالیتهای ورزشی با شدت کم سوزانده می‌شود (50 کیلو کالری) خیلی بیشتر است.

در این مطالعه 3243 شرکت کننده که به هر یک شتاب سنجی جهت اندازه‌گیری شدت فعالیت آنها متصل شده بود، به مدت سه سال مورد بررسی قرار گرفتند. در این دوره 137 مورد مرگ نیز وجود داشت.

بر اساس نتایج به دست آمده، ترکیب 2 دقیقه پیاده‌روی به ازای هر ساعت نشستن با فعالیتهای عادی – 2.5 ساعت ورزش با شدت متوسط – توصیه می‌شود. ورزش در حد تعادل سبب تقویت قلب، عضلات، استخوانها و مزایای تندرستی دیگری می‌شود که فعالیتهای سبک نمی‌توانند آنها را فراهم کنند.

به گفته دانشمندان ورزش مزایای فراوانی دارد، اما واقعیت این است که فواید حاصل از ورزش شدید بسیار محدود است. این مطالعه نشان داد که تغییرات هر چند کوچک می‌توانند تاثیرات بزرگی داشته باشند. با این حال برای یافتن پاسخ قطعی برای اینکه جایگزین کردن نشستن با فعالیتهای سبک، مزایای بیشتری دارد یا خیر، آزمایشهای بیشتری باید انجام شود.

این پژوهش در نشریه Clinical Journal of the American Society of Nephrology  منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا