نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از گوشی های هوشمند جهت اسکن کردن DNA

استفاده از گوشی های هوشمند جهت اسکن کردن DNA

محققان در دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) موفق به تولید وسیله ای ارزان شدند که قابلیت تبدیل تمام انواع گوشی های هوشمند به یک میکروسکوپ پیچیده را دارد. گوشی هوشمند مجهز به این دستگاه توانایی شناسایی رشته های DNA را داشته و می تواند با آنالیز کردن آن ها انواع بیماری ها مثل سرطان و آلزایمر را بدون هیچ گونه وسیله پیشرفته و گران قیمت تشخیص دهد.

 این دستگاه ارزان و قابل حمل کمک شایانی به تشخیص بیماری افراد در کشور های جهان سوم و نقاط دور افتاده کشور های مختلف خواهد کرد. پیش از این نیز وسایلی از این دست تولید و روانه بازار شده بودند اما این نوع خاص که توسط پرفسور آیدوگان ازکان طراحی و ساخته شده است با قابلیت شناسایی رشته های مختلف DNA تا اندازه 2 نانومتر از سایر رقبای خود پیشی خواهد گرفت.

این دستگاه همانند میکروسکوپ های فلوئورسنتی که با متمایز کردن مولکول ها از طریق آغشتن آن ها به فلوئورسنت و سپس تحریکشان بوسیله لیزر عمل می کند ساخته شده است. این میکروسکوپ ها توانایی تشخیص مقاومت بیماری های مختلف مثل بیماری های عفونی در برابر دارو را دارند همچنین با تصویربرداری از DNA قابلیت تشخیص انواع سرطان و حتی آلزایمر را دارا هستند , اما به علت اشغال فضای زیاد و گران بودن این میکروسکوپ ها تنها در آزمایشگاه های بسیار مجهز در دسترس هستند.

پرفسور ازکان با جمع آوری یک لنز خارجی , یک فیلتر بسیار نازک و لیزری دیودی در درون جعبه ای که توسط پرینتر های سه بعدی ساخته شده است این میکروسکوپ فلوئورسنتی را در ابعادی بسیار کوچک تر و با قیمتی ارزان تر تولید نمود. با استفاده از نرم افزاری که روی گوشی هوشمند نصب شده , DNA اسکن شده و داده های بدست آمده به سروری که در آزمایشگاه قرار دارد فرستاده می شود , این سرور با استفاده از داده های فرستاده شده طول رشته های DNA را اندازه گرفته و نتایج بدست آمده را ظرف مدت 10 ثانیه به گوشی هوشمند ارسال می کند(البته گوشی هوشمند باید به شبکه اینترنت متصل باشد.).

این دستگاه می تواند با دقت کافی 10000 رشته از DNA های مختلف را اندازه گیری  کرده اما در صورت وجود 5000 رشته این دستگاه چندان دقیق عمل نمی کند.

محققان در حال بررسی راه های درمان و مقابله با بیماری هایی از قبیل مالاریا با استفاده از این دستگاه هستند و امیدوارند تا بتوانند کاربرد های این دستگاه را روز به روز متنوع تر سازند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل