نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هوش مصنوعی عاطفی می شود

آنچه که محققان عرصه هوش مصنوعی همواره به دنبال آن بوده اند ارتقای سطح این فناوری و رساندن آن به نقطه ای است که قابلیت یادگیری از محرکهای محیطی و برقراری ارتباطی بهتر با انسانها را داشته باشند.

اکنون محققان آزمایشگاه هوش مصنوعی فیس بوک گام بلندی در این زمینه برداشته و الگوریتم هوش مصنوعی ارایه کرده اند که مهمترین ویژگی آن «یادگیری» از ویدئوهایی است که از مکالمات میان انسانها ضبط شده است.

محققان در این آزمایش، صدها ویدئوی ضبط شده از مکالمات کاربران شبکه اسکایپ را برای این الگوریتم هوش مصنوعی پخش کرده و جالب اینکه این فناوری حالا می تواند از آنها آموخته و به تقلید کردن از تغییرات حالات چهره در واکنش به هر محرک عاطفی و احساسی اقدام کند.

آزمونهای مختلفی در این خصوص انجام شده و محققان در کمال حیرت متوجه شدند که این هوش مصنوعی می تواند همچون انسان به ابراز واکنش احساسی بپردازد.

محققان فیس بوک برای اینکه کارایی این الگوریتم را به بالاترین سطح برسانند، چهره انسان را به 68 نقطه کلیدی تقسیم کردند تا از این طریق فرآیند درک تغییرات حالات چهره با دقت و کیفیت بالاتری صورت گیرد.

این فناوری درحالی از سوی فیس بوک ارایه شده که یکی از نگرانی های همیشگی دانشمندان از آینده هوش مصنوعی در قالب این پرسش اساسی مطرح می شود: اگر روزی رایانه های هوشمند و پیشرفته به سطحی برسند که بتوانند به احساسات انسانها دست پیدا کنند، آنگاه چه اتفاقی روی خواهد داد؟

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع : newscientist

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل