انیمیشن جالب کاسینی از حرکت قمر زحل

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، تنها 10 روز مانده به پایان ماموریت فضاپیمای کاسینی در زحل و نابودی این فضاپیما، "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) انیمیشن جالبی از حرکت یکی از قمرهای زحل موسوم به "انسلادوس" که بوسیله این فضاپیما گرفته شده است، منتشر کرد.

این انیمیشن با کنار هم قرار دادن مجموعه تصاویری که کاسینی از انسلادوس در پرواز اول اوت گرفته تولید شده است.این انیمیشن با زاویه اول شخص تولید شده و ارتفاع کاسینی از سطح این قمر حدود 181 هزار کیلومتر بوده است.

انسلادوس ششمین قمر بزرگ زحل محسوب می‌شود که در طول ماموریت کاسینی بارها مورد بررسی قرار گرفته و پوشیده از یخ است و می‌تواند کاندید خوبی برای میزبانی از حیات فرازمینی باشد.

محققان در بررسی‌های خود متوجه شدند تمام موارد مورد نیاز برای ایجاد حیات در این قمر وجود دارد.

محققان معتقدند اقیانوس زیرسطحی موجود در قمر انسلادوس تمام مواد مورد نیاز برای حیات موجودات زنده را دارد.

تحلیل شیمیایی این اقیانوس‌ها قویا حاکی از این است که بستر دریای انسلادوس حاوی فواره های آب داغ است. همین فواره‌ها در بستر اقیانوس‌های زمین محل رشد و نمو ارگانیسم هاست.

البته وجود این سیستم‌های هیدروترمال(گردش آب داغ) به خودی خود تضمین کننده وجود ارگانیسم‌ها در این قمر به قطر ۵۰۰ کیلومتر نیست و احتمال دارد محیط آن استریل باشد.

اما یافته‌های تازه دلیل قانع کننده ای برای بازگشت به این کره با ابزارهای پیشرفته فراهم می‌کند؛ ابزارهایی که بتوانند آب را برای یافتن شواهد زیستی بررسی کنند.

وجود هیدروژن در این قمر می‌تواند منبع انرژی برای ایجاد حیات میکروبی در این قمر باشد و محققان امیدوارند بتوانند نشانه‌هایی از وجود حیات میکروبی در آن را بیابند.

یکی از جذابیت‌های انسلادوس راحت بودن مطالعه زیر سطح یخی آن است چون این مواد با فواره‌ها به فضا پرتاب می‌شوند و کافی است فضاپیمایی مثل کاسینی از میان آن رد شود.

برای وجود حیات علاوه بر آب و منبع انرژی نیاز به شش فاکتور دیگر وجود دارد. این فاکتورها عبارتند از کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، گوگرد و فسفر.

دو مورد آخر هنوز در اقیانوس‌های انسلادوس کشف نشده‌اند اما محققان معتقدند با توجه به هسته سنگی این قمر احتمالا این دو عنصر نیز در انسلادوس یافت می‌شوند.

در تصاویر گرفته شده از این قمر از فیلترهای فرابنفش، فروسرخ و رنگ‌های اصلی قرمز، آبی و سبز استفاده شده است.

کاسینی پس از 13 سال تحقیق و تصویربرداری از زحل، حلقه‌ها و قمرهای آن به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود و آخرین شیرجه خود به سمت زحل را در روز یکشنبه 19 شهریور انجام خواهد داد.

آخرین تصاویر کاسینی از زحل در تاریخ 23 شهریورماه به زمین ارسال خواهد شد.

پس از تصویربرداری نهایی کاسینی آنتن خود را به سمت زمین برمی‌گرداند تا قبل از برخورد به جو زحل و نابودی کامل، آخرین اطلاعات خود را به زمین بفرستد.

دکتر "کورت نیبور"( Curt Niebur) یکی از محققان پروژه کاسینی گفت: این ماموریت یکی از موفق‌ترین ماموریت‌های ناسا محسوب می‌شود و تمام اهداف تعیین شده برای آن محقق شده است.

ناسا اعلام کرده است ماموریت کاسینی در تاریخ 15 سپتامبر با قطع شدن ارتباط آن با زمین در ساعت 7:54 به وقت آمریکا به پایان خواهد رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا