مصرف پروتئین بیشتر و تنظیم قند خون

افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، به سختی می‌توانند سطح قند خون یا گلوکز بدن خود را به ویژه پس از وعده‌های غذایی تنظیم کنند. این افراد می‌توانند پروتئین بیشتری در صبحانه خود گنجانده و به این ترتیب از افزایش ناگهانی سطح گلوکز پس از صرف صبحانه و ناهار جلوگیری کنند.

مردم معمولا تصور می‌کنند که واکنش گلوکز بدن پس از خوردن غذا در تمام وعده‌های غذایی یکسان است، اما در واقع اینطور نیست. زمان غذا خوردن و آنچه در وعده‌های غذایی میل می‌شود، سبب می‌شود واکنش گلوکز پس از هر وعده غذایی متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر وعده صبحانه حذف گردد، ممکن است این واکنش پس از ناهار بسیار شدید باشد. در این مطالعه پژوهشگران دریافتند افرادی که صبحانه می‌خورند، واکنش گلوکز مناسبی پس از ناهار خواهند داشت.

در این پژوهش، محققان در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 سطح گلوکز، سطح انسولین و هورمون‌های روده – که به تنظیم سطح انسولین کمک می‌کنند- را پس از خوردن صبحانه و ناهار بررسی کردند. وعده صبحانه شرکت کنندگان سرشار از پروتئین و کربوهیدرات و وعده ناهار آنها پروتئین و کربوهیدرات به اندازه استاندارد بود.

نتایج حاکی از آن بود که مصرف پروتئین بیشتر در وعده صبحانه سبب شد سطح گلوکز بدن پس از غذا در افراد کاهش یابد. سطح انسولین پس از ناهار اندکی افزایش یافت که نشان می‌داد بدن افراد سطح قند خون را به طور مناسبی تنظیم می‌کند.

اولین وعده غذایی روز در حفظ کنترل قند خون برای وعده‌های بعدی حیاتی است و افراد را برای باقی روز آماده می‌کند. خوردن صبحانه سبب می‌شود سلولها غلظت انسولین را تا وعده بعدی غذایی افزایش داده و این نشان می‌دهد که بدن در حال تلاش برای تنظیم سطح قند خون است.

برای افراد دیابتی بسیار مهم است که بدانند غذاهای مختلف چه تاثیرات متفاوتی روی بدن آنها می‌گذارد، این افراد نیاز دارند تا بطور مداوم قند خون خود را پیگیری کنند.

اگرچه مصرف پروتئین می‌تواند برای افراد مبتلا به قند خون بالا، کمک کننده باشد اما نیازی نیست برای به دست آوردن مزایای این امر، بیش از حد پروتئین مصرف کنند. پژوهشگران مصرف 25 تا 30 پروتئین در صبحانه را توصیه می‌کنند.

این پژوهش در نشریه Journal of Nutrition منتشر شده است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا