نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان پس از جراحی تخمدان

پژوهش های جدید نشان می دهد ، زنانی که به سرطان پستان مبتلا شده اند در صورتی که تخمدان خود را با عمل جراحی بر دارند ، شانس بیشتری برای زنده ماندن خواهند داشت . این عمل می تواند جایگزینی بهتر برای جراحی برداشت و تخلیه هر دو  پستان محسوب می شود .

مطالعات جدید انجام شده ، نشان می دهد برای زنان مبتلا به سرطان پستان و یا آن هایی که برایشان تشخیص جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 (ژن زودرس سرطان پستان 1 یا 2) داده شده ، برداشت تخمدان  منجر به کاهش 56 درصدی احتمال خطر مرگ ناشی از سرطان پستان شده است .

قابل توجه است که وجود جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان تخمدان اولیه یا ثانویه و همچنین بازگشت سرطان پستان ، پس از تشخیص سرطان پستان اولیه را افزایش می دهد  اما با توجه به اظهارات محققان می توان این افزایش خطر را با برداشتن تخمدان کاهش داد .

پژوهشگران موسسه تحقیقات کالج زنان (Women's College Research Institute) در تورنتوی کانادا سلامت 676 زن مبتلا به سرطان سینه را پیگیری و بررسی کردند . قابل ذکر است که این مطالعه و بررسی به مدت بیست سال ادامه داشته است . تقریبا نیمی از این افراد به عمل جراحی برداشت تخمدان اقدام کرده بودند . میزان بقای کلی این تعداد زن مبتلا به سرطان پستان 73 درصد اعلام شده است .

محققان دریافتند که زنان مواجه با جهش ژن BRCA1 بیشترین بهره را در برداشت تخمدان به دست خواهند آورد . در بین این افراد برداشت تخمدان با کاهش 62 درصدی مرگ و میر همراه بوده است . زنان مواجه با جهش ژن BRCA2 با برداشت تخمدان از کاهش 43 درصدی تلفات برخوردار می شوند با این حال  پژوهشگران می دادند که این رقم از نظر آماری رقم قابل توجهی نیست .

این تیم پژوهشی اعلام کردند که باید این مطالعات و بررسی ها ادامه پیدا کند تا مشخص شود که آیا برداشتن تخمدان در مراحل اولیه درمان بیماری سرطان پستان چه نتیجه ای در بر خواهد داشت و آیا نتیجه نسبت به نتایج این بررسی ها قابل توجه است یا نه. یکی دیگر از نکات مهم این است که این مشاهدات و نتایج به دست آمده از این تیم تحقیقاتی را دیگر پژوهشگران تایید می کنند یا اینکه این نتایج مورد تائید سایر پزوهشگران نیست  . به نظر می رسد انجام  این بررسی ها از سوی دیگر محققان برای تایید فواید برداشت تخمدان در بهبود شرایط زنان مواجه با جهش ژن BRCA2 لازم به نظر می رسد .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله JAMA Oncology به چاپ رسیده است .

منبع  

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل