نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خمیازه مسری است

پدیده «تقلید غیرارادی» پدیده‌ای است که باعث تقلید بدون اراده رفتار یا کلام فردی دیگر می‌شود.

محققان دانشگاه ناتینگهام بر این باورند که پدیده غیرارادی در بعضی از بیماری‌ها مثل سندروم تورت و صرع و اوتیسم دیده می‌شود.

آن‌ها تلاش کردند تا عملکرد مغز را در هنگام سرایت خمیازه بررسی کنند و با به‌دست‌آوردن شناختی تازه از این پدیده، برای درمان بیماری‌ها از آن استفاده کنند. درواقع مسری بودن خمیازه می‌تواند سرنخی باشد برای تحلیل حرکات غیرارادی دیگر مثل تیک دست و پا. دانشمندان امیدوارند که با پیدا کردن آن‌چه که در هنگام سرایت خمیازه در مغز رخ می‌دهد، به علت بروز دیگر تیک‌های عصبی یا حرکات غیرارادی دست پیدا کنند.

در روند تحقیقات انجام شده، ۳۶ داوطلب شاهد خمیازه کشیدن دیگران بودند، برخی از آن‌ها اجازه داشتند که با دیدن خمیازه دیگران، خمیازه‌ بکشند اما به برخی دیگر این اجازه داده نشد و از آن‌ها خواسته شد که تحت هیچ شرایطی خمیازه نکشند.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، واکنش افراد تحت تأثیر دیدن خمیازۀ دیگران در ارتباط با تحریک‌پذیری قشر اولیه حرکتی مغز است. به این معنی که با تحریک مغناطیسی بخشی از مغز از بیرون (TMS)، قشر حرکتی مغز را می‌توان تحریک کرد و به این ترتیب فرد مستعد سرایت خمیازه می‌شود.

پروفسور «جورجینا جکسون» از محققان شرکت‌کننده در این پروژه تحقیقاتی، معتقد است که نتایج این پژوهش می‌تواند برای شناخت بیماری‌هایی مثل تورت (تیک‌های حرکتی و صوتی از زمان کودکی)، صرع و اوتیسم مورد استفاده قرار بگیرد.

پروفسور جکسون می‌گوید که اگر بتوانیم در بیماری تورت، میزان تحریک‌پذیری را کاهش دهیم، تیک‌ها کمتر می‌شود.

پروفسور «استیون جکسون» از دیگر محققان شرکت‌کننده در این مطالعه نیز معتقد است که اگر بتوان فهمید چگونه تغییر تحریک‌پذیری قشر مغز، اختلال سلول‌های عصبی مغز را افزایش می‌دهد، به احتمال زیاد می‌توان  این روند را معکوس کرد.

به گفته این محقق، هدف از انجام این پروژه دستیابی به درمان‌های بالقوه بدون دارو است که برای هر بیمار اختصاصاً طراحی می‌شود. بنابراین استفاده از تی‌ام‌اس ممکن است در کنترل عدم توازن شبکه‌های مغز مفید واقع شود.

دکتر «اندرو گالوپ» روانشناس دانشگاه نیویورک است که روی موضوع خمیازه مطالعه کرده است و استفاده از تی ام اس را کاری نو در بررسی موضوع خمیازه می‌داند.

دکتر گالوپ می‌گوید که ما هنوز درباره علت خمیازه کشیدن، خیلی کم می‌دانیم. تاکنون نتایج تحقیقات مختلف به ارتباط خمیازه و هم‌حسی (empathy) اشاره کردهاند. اما ممکن است که یافته‌های این پروژه جدید ثابت کند که ارتباطی بین خمیازه و هم‌حسی وجود ندارد.

نتایج این تحقیق در نشریه زیست شناسی امروز به چاپ رسیده است.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل