توجه ویژه به تاب آوری شهرها در جایزه ترویج علم امسال

دکتر مهدی زارع، از اعضای شورای سیاستگذاری جایزه ترویج علم ایران، درخصوص اهداف راه اندازی این جایزه گفت: جایزه ترویج علم از سوی جمعی از افراد و متخصصانی که در زمینه ترویج و آموزش علم دغدغه داشتند، راه اندازی شد. بعد از شکل گیری جایزه ترویج علم در سال 1377، گروهی که این جایزه را شکل داده بودند، انجمن ترویج علم ایران را ایجاد کردند؛ یعنی انجمن بعد از شکل گیری جایزه ترویج علم ایجاد شد.

عمومی سازی علم

عضو شورای سیاستگذاری جایزه ترویج علم ایران تأکید کرد: این جایزه با هدف تقدیر از فعالیت هایی که در زمینه عمومی سازی علم توسط افراد، نهادها و سازمان ها انجام می شود، اهدا می شود.

زارع درخصوص روند انتخاب برگزیدگان گفت: مروجان علم می توانند پس از اعلام فراخوان و با ثبت نام در سایت انجمن، خود را کاندید دریافت این جایزه کنند یا اینکه نهادها و سازمان ها، افراد را به دبیرخانه جایزه معرفی می کنند. هیئت مدیره انجمن ترویج علم ایران، هر سال کمیته ویژه ای را برای بررسی مصداق های ترویج علم و صلاحیت کاندیداها تعیین می کند و در نهایت، چند نفر انتخاب و به عنوان برنده جایزه ترویج علم ایران در آن سال معرفی می شوند.

وی افزود: مصداق های ترویج علم شامل ایجاد خانه های علم از جمله خانه ریاضیات، نجوم یا محیط زیست؛ برگزاری موزه های موقت یا دائم علم؛ فعالیت گروه ها در زمینه های مرتبط با علم شامل فعالان زیست محیطی یا منجمان آماتور؛ ناشرانی که کتاب های علمی عمومی منتشر می کنند؛ افرادی که آزمایشگاه های علم دایر می کنند میشود.

زارع تأکید کرد: بنابراین می توان گفت، عمدتا فعالیت هایی که افراد خارج از وظیفه سازمانی خود در جهت ترویج علم انجام می دهند، مشمول دریافت جایزه ترویج علم ایران می شوند. یعنی یک معلم یا استاد دانشگاه زمانی در فهرست کاندیدها قرار می گیرد که فعالیت خاصی در جهت ترویج علم انجام داده باشد.

عضو شورای سیاستگذاری جایزه ترویج علم ایران گفت: همچنین جایزه ویژه ای برای معلمان مناطق محروم در نظر گرفته ایم؛ که در واقع، تقدیری است از مروجان علم که در مناطق محروم با حداقل امکانات، کودکان و نوجوانان را به علم علاقه مند می کنند. 

اثرگذاری جایزه ترویج علم در جامعه

زارع در خصوص اثرگذاری این جایزه در بین مروجان علم گفت: مروجان علم گروه خاصی هستند و همه کسانی که در این زمینه علم فعالیت می کنند، الزاما کار ترویجی انجام نمی دهند. در مورد اثرگذاری این جایزه در بین مروجان علم می توان گفت، همین که این موضوع در این سال ها قابل طرح بوده و حتی گاهی نقد شده یا مورد اعتراض قرار گرفته، نشان می دهد که این جایزه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: تبدیل شدن جایزه ترویج علم به یک رویداد سالانه نشان می دهد که در کشور ما بقدری فعالیت ترویج علم صورت می گیرد که می توانیم آن را به صورت یک رخداد سالانه دنبال کنیم.

توجه ویژه به مبحث "تاب آوری شهرها"

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، از توجه ویژه به موضوع "تاب آوری شهرها" در هجدهمین دوره جایزه ترویج علم گفت و افزود: اولین همایش ملی تاب آوری زیست محیطی شهرهای ایران، 23 آبان و همزمان با هفته ترویج علم برگزار می شود.

زارع گفت: این همایش یک روزه با ارائه مقاله و برگزاری نشست ها همراه خواهد بود و در آن، به صورت علمی به مسأله تاب آوری شهرها بویژه مسائل زیست محیطی و توسعه پایدار شهرها پرداخته می شود.

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا