نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انتشار ششمین شماره فصلنامه « ترویج علم»

فصلنامه علمی-ترویجی« ترویج علم»به مدیر مسئولی دکتر قدیمی رئیس انجمن ترویج علم ایران و استادیارمرکزتحقیقاتسیاستعلمیکشور و به سردبیری دکتر رضا منصوری استاد دانشگاه صنعتی شریف از سال 89 منتشر می شود.

دکتر اکرم قدیمی رئیس انجمن ترویج علم ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سینا، با اشاره به اهمیت نشریات علمی-ترویجی در عمومی کردن علم و دانش گفت: فصلنامه انجمن ترویج علم ایران به دلیل اینکه اهمیت ترویج علم و ساده نوشتن خیلی بیشتر از علمی-پژوهشی است، با گرید علمی-ترویجی منتشر می شود.

وی با ابزار تاسف از اینکه متاسفانه جامعه در ارزشگذاری ها کمترین توجه را به مجلات علمی-ترویجی دارند، درباره هدف انتشار فصلنامه علمی-ترویجی« ترویج علم» گفت: به دنبال این هستیم که این مجله طوری باشد که مقالات آن برای خوانندگان یعنی اکثر مردم قابل فهم باشد چراکه قرار است در این مجله ترجمه زبان تخصصی به زبان ساده باشد.

رئیس انجمن ترویج علم ایران با اعلام انتشار هفتمین شماره از فصلنامه ترویج علم در اواخر اردیبهشت ماه تاکید کرد: باید تلاش کنیم که توجه سیاست گذاران و آیین نامه های ارتقا به نشریات علمی – ترویجی در مقابل علمی- پژوهشی بیشتر شود.

به گزارش سینا، در سرمقاله ششمین شماره از فصلنامه علمی-ترویجی« ترویج علم» به قلم دکتر رضا منصوری استاد دانشگاه صنعتی شریف با موضوع ـ حاجی بابای اصفهانی، خاطرات حسنعلی خان مستوفی و استاد عشق: واقعیتی نانفتی ایرانی» تاکیدمی کند: « این روزها که باز هم مشکلات اقتصادی حاد شده است و قیمت نفت به شدت کاهش یافته است، بسیاری از ما ریشۀ همۀ مشکلات را در نفت، در اقتصاد نفتی، و در علم نفتی و دانشگاه نفتی می بینند. شاید؟اما در این میان یک ویژگی پیچیدۀ ما ایرانیان غافل میماند و لازم است به آن بیشتر توجه شود.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: « یکی از اهداف ما در ترویج علم باید توجه به همین بیماری اجتماعی ناشی از نشناختن امر کارشناسی در دنیای مدرن باشد. کارشناسی در دنیای جدید وابسته است به توانایی در پیادهسازی مفاهیمی اندازهپذیر که در یک قرارداد اجتماعی پدید آمده اند و هیچ

یک امری قدسی نیستند، چه در معماری باشد، چه در فیزیک، چه در امور اداری یک کشور، و چه در امور نظامی. مجموعۀ این رفتارهای کارشناسانه نوین است که مدنیت مدرن و توسعه یافتگی را به وجود آورده است.»

 

در این شماره، مقالاتی با موضوعات نقش موزه علوم و فناوری در ترویج علم، موزههای علوم و سرمایه فرهنگی، نقش رادیو در ترویج علم با تأکید بر موزه علوم و فناوری ایران: دیدگاه صاحبنظران، نقشههای علمی: فنون و روش، تأثیر نقشههای مفهومی بر درک مطلب فراگیران و بررسی وضعیت ضایعات و پسماندهای کشاورزی و ارائه راهکارهای مدیریتی به منظور رسیدن به اهداف توسعه پایدار قابل مشاهده است.

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل