حضور برنده جایزه فیلدز 2010 در ایران

سدریک ویلانی، استاد ریاضیات دانشگاه لیون و رئیس موسسه هانری پوانکاره در پاریس است که به دعوت پژوهشگاه دانش های بنیادی(IPM) و بخش فرهنگی سفارت فرانسه در ایران به کشورمان سفر کرده است.

 

وی در سال 2010 به خاطر اثبات «میرایی غیرخطی لانداو و همگرایی جواب های معادله بولتسمان به حالت تعادل» موفق به کسب نشان فیلدز(نوبل ریاضیات) شده است.

سدریک ویلانی در طول اقامت خود سخنرانی های مختلفی را به ترتیب در پژوهشگاه دانش های بنیادی( در قالب چهارمین همایش ریاضیات معاصر)، دانشگاه صنعتی شریف، پردیس علوم دانشگاه تهران و شعبه اصفهان پژوهشگاه دانش های بنیادی ارائه خواهد کرد.

برنامه های سخنرانی های برنده جایزه فیلدز 2010 میلادی به شرح ذیل است:

 

  • روز یک شنبه  20 اردیبهشت ماه. درس کوتاه (سه سخنرانی) با موضوع «تئوری مصنوعی انحنای ریچی: وقتی مونژ ریمان را ملاقات می کند» از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۶:۳۰ در پژوهشگاه دانش های بنیادی

 

  • روز دوشنبه 21 اردیبهشت ماه سخنرانی عمومی با موضوع «سیارات، ستارگان و ابدیت: پایداری و رفتار درازمدت در مکانیک سماوی کلاسیک »  از ساعت 10 تا 12 در دانشگاه صنعتی شریف

 

  • روز سه شنبه 22 اردیبهشت ماه سخنرانی عمومی با موضوع «سیارات، ستارگان و ابدیت: پایداری و رفتار درازمدت در مکانیک سماوی کلاسیک »  ازساعت 10 تا 12 در پردیس علوم دانشگاه تهران
  • روز  چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه سخنرانی عمومی با موضوع «سیارات، ستارگان و ابدیت: پایداری و رفتار درازمدت در مکانیک سماوی کلاسیک »  ازساعت ۱۱ الی ۱۳در دانشگاه اصفهان

برخی دیگر از جوایز و افتخارات ویلانی شامل جایزه هانری پوانکاره (2009)، جایزه فرما (2009)، جایزه انجمن ریاضی اروپا (2008) و جایزه هربرند (2007) است.

گفتنی است،جایزه فیلدز مهمترین جایزه رشته ریاضیات است که از سال 1936 هر چهار سال یک بار به چهار ریاضیدان برجسته اهدا مي شود.

همچنین دکتر مریم میرزاخانی استاد ایرانی دانشگاه استنفورد اولین ایرانی و اولین زنی است که در سال 2014 موفق به کسب جایزه فیلدز شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا