نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خاموش کردن حس گرسنگی با دستکاری مغز

همه ما می‌دانیم که تلاش کردن برای کاهش وزن چیست و چطور ناگهان خودمان را در حال خوردن بیش‌ازاندازه شکلات در اثر گرسنگی پیداکرده‌ایم. این تنها نمونه‌ای از سختی‌های گرفتن رژیم برای کاهش وزن است. اما یک تحقیق جدید ممکن است دریچه امیدی به روی رژیم گیرندگان گشوده باشد چون محققان محل سلول‌هایی را در مغز یافته‌اند که مسئول ایجاد حس گرسنگی است. پیدا کردن این منطقه از مغز می‌تواند اهداف امیدوارکننده جدیدی د راه توسعه و ساخت دارو‌های کنترل وزن ایجاد کند.
در این تحقیق محققان دانشکده پزشکی هاروارد و دانشگاه ادینبورو دریافتند که بخشی از مغز که به نام «ملانون‌کورتین4 –گیرنده و تنظیم‌کننده» شناخته می‌شود دربرگیرنده مجموعه‌ای از سلول‌ها است که میل به گرسنگی را کنترل می‌کنند.
محققان با خاموش کردن این سلول‌ها در مغز موش‌ها توانستند احساس گرسنگی آن‌ها را افزایش داده و با روشن کردنشان احساس گرسنگی در موش‌ها متوقف شد.
«بردفور لوو» استاد دانشکده پزشکی هاروارد و نفر دوم این مطالعه می‌گوید:« نتایج ما نشان داد که فعال‌سازی مصنوعی این بخش از مدار مغزی لذت‌بخش بوده و می‌تواند احساس گرسنگی در موش‌ها را کاهش دهد. این موضوع می‌تواند همان نتایج رژیم گرفتن را در بر داشته باشد بدون نیاز به تحمل احساس گرسنگی.»
محققان برای خاموش و روشن کردن این سلول‌ها در مغز موش‌ها از نور لیزر آبی استفاده کردند که توسط یک فیبر کاشته‌ شده در مغز موش‌ها انجام می‌شد. هرچند این روش برای مغز انسان غیرقابل استفاده است اما با استفاده از این یافته می‌توان داروهایی تولید کرد که بر این منطقه از مغز تأثیرگذار باشند.
نتایج این تحقیق در نشریه Nature Neuroscience به چاپ رسیده است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل