نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دقیق ترین ساعت های جهان (بخش دوم)

به گزارش ایرنا از ساینس، اولین نمونه از ساعت های دقیق اتمی در سال 1955 میلادی ساخته شد. ساعت های اتمی با اندازه گیری نوسان ذرات اتم در هنگام تغییر سطح انرژی، گذر زمان را محاسبه می کنند.

هر عنصر ویژگی های مختص به خود را دارد و اتم های آن با بسامد خاصی نوسان می کنند. از آنجا که یک اتم در هر ثانیه میلیون ها بار نوسان می کند، دقت ساعت های اتمی بسیار زیاد است.

در ادامه گزارش قبلی که به معرفی سه مورد از دقیق ترین ساعت های جهان پرداخته شده بود، دو مورد دیگر از دقیق ترین ساعت های جهان معرفی می شوند؛ 

1- ساعت Aluminum Quantum Logic

موسسه ملی استاندارد آمریکا در سال 2010 میلادی یک ساعت اتمی تولید کرد که با استفاده از اتم آلومینیوم عمل می کرد. این ساعت در هر 3.7 میلیارد سال در حدود یک ثانیه اشتباه می کند. 

این ساعت با اندازه گیری نوسان یک اتم آلومینیوم که به همراه یک اتم برلیوم به دام افتاده است، عمل می کند. در این ساعت، چندین لیزر اتم های آلومینیوم و برلیوم را تا نزدیکی دمای صفر مطلق، سرد می کنند.

2- ساعت مکانیکی Shortt-Synchronome

پیش از تولید ساعت های اتمی نیز محققان به ساعت هایی با دقت بالا نیاز داشتند. در آن زمان از فناوری های مکانیکی برای تولید ساعت های دقیق استفاده می شد. 

تا زمان ساخت ساعت های اتمی، ساعت Shortt که در سال 1921 ساخته شد، یک ابزار علمی استاندارد برای اندازه گیری زمان در پدیده های علمی محسوب می شد.

این ساعت در واقع یک سیستم دوگانه بود؛ سیستم اول از یک پاندول از جنس آلیاژ آهن و نیکل ساخته شده بود که درون یک مخزن خلا قرار داشت و مجموعه ای از سیم های الکتریکی به آن متصل بود.

سیستم دوم نیز در هر 30 ثانیه پالس های الکتریکی را به این ساعت ارسال می کرد تا هر دو آنها با یکدیگر هماهنگ شوند.

دقت این ساعت به حدی است که می توان با استفاده از آن تاثیرات جاذبه خورشید و ماه را اندازه گیری کرد. این ساعت ابزاری بود که نشان داد دوران زمین همواره یکسان نیست. این ساعت در هر 12 سال، یک ثانیه اشتباه داشت.
 

 

 

 

 
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل