آغاز ساخت برج معروف پيزا

 هدف از ساختن برج پيزا در شهر پيزاي ايتاليا، نصب يك ساعت بزرگ بر بالاي آن بود. اما مدتي بعد از شروعِ كار، اين برج 55 متري در حدود 5 متر از خط مستقيم منحرف شد. به همين دليل، اين بنا به بُرج كجِ پيزا شهرت يافت. هم اكنون با تلاش مهندسين و كارشناسان كشورهاي مختلف، انحراف اين برج كه منبعي مهم براي صنعت گردشگري ايتاليا محسوب مي‏شود، تا حدي اصلاح شده است.

یکی از نمادهای معروف ایتالیا برج پیزا است. برجی کج شده که کمتر گردشگری درسفربه ایتالیا با این سازه جالب و کج شده عکسی نینداخته است. این برج در شهر پیزا یکی از شهرهای مهم ایتالیا قرار گرفته است، شهری که دارای بناهای قدیمی از جمله کلیساهای و کاخ های دیدنی است، اما این برج پیزا است که با کج بودنش دست زیادی در معروف شدن این شهر داشته است و بسیاری از گردشگران پیر و جوان را به تماشای خود می کشاند. 

با اینکه برج های کج دیگری در دنیا وجود دارد اما پیزا یکی از جالب ترین آنهاست که هر سال کج تر از سال قبل می شود. تاریخ ساخت این برج به قرن دوازده برمی گردد، زمانی که مردم پیزا تصمیم گرفتند با ساخت برجی برای کلیسای منطقه، برج سنت مارک رو تحت تاثیر قرار دهند. کار ساخت برج با ینا نهادن اولین سنگ توسط معماری معروف در آن زمان به نام بونامو شروع شد. زمانیکه بنای برج به چیزی حدود ۱۲ متر رسید کج بودن آن مشخص شد. در طی سال ها برج پیزا زیر نظر معماران مختلف در دوران مختلف تحت ساخت و بازسازی قرار گرفت و به دلایل مختلفی از جمله جنگ متوقف شد تا اینکه در نهایت احداث برج با ساخت آخرین طبقه آن و قرار دادن ناقوس در آن توسط معماری به اسم پیزانو در سال ۱۳۷۲ پایان یافت.
در سال های دور مردم بر این باور بودند که کج بودن برج پیزا جزئی از طرح اولیه و به عمد معمار بوده است اما کارشناسان با بررسی ها نشان دادند طرح اولیه این برج به صورت عمودی بوده است و طی ساخت کج شده است. نکته ای که این برج را محبوب می کند زیبایی و پایداری آن با وجود کجی در طول سال ها بوده است. برج پیزا با تخریب ها و مشکلات زیادی از جمله زلزه های شدید و خفیف، جنگ، اشتباهات محاسباتی در ساخت و …روبرو بوده است اما حالا متخصصان با طراحی زیر ساخت ها و مهندسی های پیشرفته سعی بر کاهش میزان کج شدن برج دارند.

اگر بخواهیم این بنا را از لحاظ معماری بررسی کنیم باید بگوئیم، مصالح به کار رفته در برج پیزا سنگ های مرمر سفید رنگ هستند که زیبایی این برج را دو چندان ساخته اند، مخصوصا در شب ها که با سیستم نورپردازی به کار رفته معماری خود را به خوبی نمایش می گذارد. این برج کج و تماشایی با ارتفاع حدودا ۵۵ متری در هشت طبقه با قطر بیرونی حدودا ۱۶ متر و قطر داخلی حدود۷ متری ساخته شده است. دیوارها با ضخامت حدودا چهار متر و وزن ۱۴۵۰۰ تنی برج را احاطه کرده اند، ناقوسی به وزن ۳٫۵ تن نیز از بالای برج آویزان شده است. جالب است بدانید در طول سال ها برج پیزا برای چند بار در جهت های مختلفی کج شده است، در بین سال های ۱۱۷۴ تا ۱۲۵۰ در جهت شمال، از ۱۲۷۲ تا ۱۹۹۷ در جهت جنوب و از ۱۹۹۷ تا به الان چیزی حدود ۵ متر نسبت به سطح افق حالت کج پبدا کرده است.
برج پیزا در تمام این سالها شاهد جنگ ها و حوادث زیادی بوده است. در جنگ جهانی دوم به دست آمریکایی ها برج های ایتالیا تخریب شد، اما برج کج پیزا دور از این خطر ماند. از طرفی به دستور موسولینی برای عمود کردن این برج در پای آن بتون ریزی شد که نتیجه ای معکوس داد و برج در سطح زمین بیشتر فرو رفت. سال ها بعد با افزایش خطر ریزش برج بازدید از آن ممنوع شد و برای حدودا یک دهه برج تحت بازسازی قرار گرفت. با بیشتر کج شدن برج پیزا مهندسان و کارشناسان زیادی گرد هم آمدند تا به دنبال راه حل های برای رفع نابودی این برج شوند. تا به الان روش های بسیاری مورد آزمایش قرار گرفتند و به نظر می رسد تا چیزی حدود سه قرن دیگر ایتالیا میزبان برج کج پیزای خود باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا