نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

80 درصد آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع کشور عامل انسانی دارد

سینا پرس: سرهنگ قاسم سبزعلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به آتش سوزی اخیر در پارک ملی استان گلستان و همکاری همه دستگاه های مربوطه و تشکل های مردم نهاد برای اطفای حریق به وجود آمده، گفت: بر اساس گزارش های ارسالی، 80 درصد آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع کشور، عامل انسانی دارد خصوصا در این منطقه که علاوه بر بحث گردشگری، متاسفانه شکارچیان غیرمجاز یا در اثر کم توجهی و یا عمدا برای زدن شکار حریقی ایجاد می کنند که البته سازمان حفاظت از محیط زیست شدیدا پیگیر این موضوع است تا عوامل را شناسایی و به مجازات برساند.

سبزعلی افزود: خوشبختانه عمده حریقی که در سطح کشور اتفاق می افتد در علفزارها یا مناطق مرتعی است و کمترین آمار مربوط به جنگل است. اما با توجه به افزایش دما در سطح کشور و خشک شدن پوشش گیاهی و مستعد بودن آنها برای حریق، این موضوع اجتناب ناپذیر است.

عمده حریق ما در سطح کشور در حاشیه شهرها و روستاها و جاده ها اتفاق می افتد که از اینها شروع می شود و به اعماق جنگل ها و مراتع کشیده می شود. البته تعاملاتی با سازمان بحران کشور، هلال احمر و نیروی انتظامی انجام دادیم تا بتوانیم از سیستم هوابردی و بالگردهای آنها هم در بحث انتقال آب و هم در بحث هلی برد نیروها برای انجام اقدامات موثر در این زمینه استفاده کنیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: هدف گذاری ما در سطح سازمان، افزایش پایگاه های اطفای حریق است. همچنین به دنبال افزایش مقدورات مان در بحث تجهیزات اطفا حریق و جذب اعتبارات لازم هستیم و این موضوع باید به صورت کلان در سطح کشور ساماندهی شود.

وی در ادامه اظهار داشت: استدعای من از مردم شریف و فهیم مان این است که اول از همه در جهت حفاظت از خودشان از ایجاد حریق در جنگل ها و مراتع پرهیز کنند چون اگر حریقی اتفاق بیفتد خصوصا در مراتع، خود اینها هم دچار آسیب می شوند و گزارشاتی داشتیم که خود کسانی که حریق را ایجاد کرده اند سریعا خانواده شان دچار آسیب شده اند.

سبزعلی افزود: با توجه به نوع اقلیم کشورمان و واقع شدن آن در خط استوایی، خشک بودن آب و هوای کشور و تجدید شدن این وضعیت اقلیمی و زیست محیطی که زمان زیادی را به خودش اختصاص می دهد و نیز با توجه به مشکلاتی که در بحث ریزگردها و وضعیت نامساعد آب و هوایی داریم، از همگان می خواهم که جنگل ها و مرتع های کشور را از بین نبرند. اینها متعلق به تمامی نسل هاست و وظیفه داریم که اینها را هم برای خودمان و هم نسل بعدی حفظ کنیم. تا آنجا که می توانیم دقت کنیم که در مراتع خشک حریق ایجاد نکنیم. حتی انداختن یک ته سیگار می تواند وسعت زیادی از جنگل و مرتع کشور را از بین ببرد. از کشاورزان استدعا داریم در روستاهای مجاور جنگل ها و مراتع، در موقع آتش زدن «پس چر»ها برای آماده کردن اراضی زراعی برای کشت تازه، خیلی مراقب باشند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل