نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

50 درصد ویروسهای بدن برای علم ناشناخته اند

محققان دریافته اند که بدن انسان حاوی مقادیر بسیار متنوع و غیرمنتظره ای از میکروب ها هستند که بسیاری از آن ها روابط بسیار متفاوتی با درخت شناخته شده زندگی دارند.

پرفسور استفن کوئیک، نویسنده ارشد مطالعه از دانشگاه استنفورد می گوید: "ما چیزهایی پیدا کردیم که با آنچه مردم قبلا دیده بودند، مرتبط هستند، چیزهایی را یافتیم که متفاوت بوده و چیزهایی که بسیار نوین هستند."

پرفسور کوئیک و همکارانش نمونه هایی از 188 بیمار را جمع آوری کرده و مورد تحلیل قرار دادند که 186 مورد به بیماران قلبی و دریافت کنندگان پیوند مغز استخوان و 32 نفر به زنان باردار اختصاص داشت.

از میان تمام قطعات دی ان ای جمع آوری شده از موجودات غیر انسانی که محققان جمع آوری کرده بودند، 52 درصد با موارد موجود در پایگاه داده ژنتیکی موجود متفاوت بودند.

به گفته محققان، آن ها از طریق مقادیر بسیار زیاد دی ان ای که بصورت تصادفی از خون 1351 نمونه مستقل جمع آوری شده بود، صدها باکتری و ویروس جدید را شناسایی کردند که شامل اعضای ناشناخته ای از میکروبیوم انسان هستند.

آن ها می گویند: "بررسی داده های توالی تجمعی از نمونه های خون به ما اجازه داد تا 7190 منطقه مجوار را مونتاژ کنیم که بزرگتر از یک کیلو جفت باز هستند و 3761 مورد آن جدید بوده و در هیچ پایگاه داده ای تاکنون ثبت نشده بودند."

اکثریت این دی ان ای های مرموز به نژادی موسوم به پروتئوباکتریا تعلق دارند که شامل پاتوژن هایی مانند اشرشیا کولای و سالمونلا است.

بخش بزرگی از گروه ویروس ها شامل انواه ناشناخته ای در خانواده torque teno virus (TTV) هستند که بطور کلی با بیماری مرتبط نبوده اما اغلب در بیماران دچار نقص ایمنی دیده می شوند.

به گفته پرفسور کوئیک، تعداد ویروس های شناخته شده در این خانواده با دستاورد جدید این گروه دو برابر شده است.

وی افزود: "مساله مهم این است که ما گروه کاملا جدیدی از ویروس های TTV را شناسایی کردیم. در میان این ویروس ها، دسته ای انسان ها و دسته ای دیگر، حیوانات را مبتلا می کنند اما بسیاری از ویروس های تازه کشف شده در هیچ کدام از این دو گروه نیستند. ما گروه کاملا جدیدی از ویروس های آلوده کننده انسان را شناسایی کرده ایم که نسبت به نمونه های شناخته شده قبلی بیشتر به گروه حیوانی نزدیک بوده و از این رو در مقیاس تکاملی کاملا متفاوت هستند."

این تحقیق در مجله PNAS منتشر شده است.

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: sci-news

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل