خودروهای بی‌کیفیت از لیست تولید خط می‌خورند

وزارت صنعت، معدن و تجارت  قصد دارد از پایان سال جاری تولید 11 خودروی داخلی شامل سايپا ۱۳۱، سايپا ۱۱۱، سايپا ۱۳۲، تيبا هاچ‌بك، ساينا، ام‌وي‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، ليفان ايكس ۶۰ و ام‌وي‌ام ۵۵۰  را متوقف کند. درواقع این اجرای این تصمیم به خودرو هایی تعلق می‌گیرد که رده قيمتي 25 تا كمتر از 50 ميليون تومان را دارند و در ارزشيابي‌ها تنها با كسب يك ستاره، حداقل كيفيت را داشته‌اند.

اشکان گلپایگانی، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به خبرنگار صدا‌ و‌ سیما گفت: «حداقل سطح كيفي خودروهاي توليدي در سال۹۷، دو ستاره خواهد بود. حتماً خودروهايي داريم كه حداقل‌هاي لازم را براي توليد ندارند و نبايد توليد شوند. خودروهايي كه قادر به پاس كردن اين استانداردها نباشند نه‌تنها در جداول كيفي اين شركت قرار نمي‌گيرند بلكه از شماره‌گذاري آنها جلوگيري مي‌شود.»

بر اساس این سیاست‌ها و در صورت اجرایی‌شدن این تصمیم، برای شركت‌هاي خودروسازي داخلي چاره‌اي جز ارتقاء كيفيت محصول و كسب حداقل 2ستاره كيفي يا توقف توليد و جايگزيني آن‌ها با خودروهاي جديد و مطابق استانداردهاي كيفي داخلي و بين‌المللي نخواهد ماند.

شركت بازرسي کیفیت و استاندارد ایران قصد دارد با جدیت و دقت تمام درجهت حفظ و رعایت حقوق مصرف‌كننده و توليدكننده تلاش كند و تغيير سطح كيفي خودرو‌ها را در اولویت دستور كار خود قرار دهد.

در راستای همین سیاست‌های جدید است که خودروسازان داخلی براي فروش محصولات خود و عقب نماندن از چرخه رقابت، ارتقاء سطح کیفی محصولاتشان را مدنظر قرار خواهند داد.

 

گلپايگاني تغيير الگوي مصرف مشتريان خودرو را عامل تغییر سهم بازار خودروهاي زير ۲۵ ميليون تومان به سمت خودروهاي ۲۵ تا ۵۰ ميليون تومان دانست و گفت: «در همه جاي دنيا مسئوليت كيفيت خودرو با خودروساز است و طبيعتاً كشور ما هم كم‌كم بايد به اين سمت حركت كند.»

او در ارائۀ ستاره‌های کیفی شاخص قیمت را مهم و تأثیرگذار معرفی کرد و گفت: «هرچه سطح قیمت خودرو‌ها بالاتر می‌رود شاخص‌های کنترلی سختگیرانه‌تر می‌شود، به این معنی که یک خودروی تک ستاره زیر ۲۵ میلیون تومان با یک خودروی تک ستاره بالای ۱۰۰ میلیون تومان به لحاظ کیفی تفاوت‌های زیادی دارد و هرچه قیمت بالاتر باشد این شاخص سختگیرانه‌تر خواهد بود.»

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، خودروسازان را متعهد به خروج خودروهای تک‌ستاره از چرخۀ تولید دانست و گفت که ما به‌عنوان بازرس، اجرای این سیاست را با جدیت و به‌طور دقیق نظارت خواهیم کرد.

باتوجه به وضع سیاست اصلاح‌کنندۀ کیفیت خودروهای داخلی و تلاش مسئولان درجهت اجرای درست آن، جای امیدواری است که خودروهای موجود تحت استانداردهای کیفی بالاتر قرار بگیرند و ارتقاء پیدا کنند و البته این اتفاق به‌درستی رخ دهد، نه‌آنکه شاهد تولید خودروهای تغییرشکل‌یافته با ظاهری جدید و همان کیفیت سابق باشیم.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا