افزایش دو برابری خطر نارسایی قلبی با مصرف نمک

این یافته در کنفرانس قلب و عروق اروپا ارائه شده است.

پرفسور پکا ژوسیلاتی، استاد تحقیق موسسه ملی بهداشت و رفاه در هلینسکی فنلاند می گوید: مصرف نمک بیش از حد یکی از دلایل اصلی فشار خون بالا و یک عامل خطر مستقل برای بیماری عروق کرونر قلب و سکته است. علاوه بر این دو بیماری، نارسایی قلبی نیز یکی از بیماری های اصلی قلب و عروق در اروپا و سرلسر جهان است اما نقش مصرف زیاد نمک در پیشرفت آن ناشناخته باقی مانده بود.

این مطالعه به ارزیابی ارتباط مصرف نمک و پیشرفت نارسایی قلبی پرداخته است. گروه های مبتنی بر جمعیت برای برآوردهای مصرف نمک بصورت نادر وجود دارد. این مطالعه از 24 ساعت  استخراح کلسیم استفاده کرده که استاندارد طلایی برای برآورد مصرف نمک در سطح فردی محسوب می شود.

این یک مطالعه پیوسته آینده نگر بر روی 4630 مرد و زن بین 25 تا 64 سال بودکه در پژوهش نمک کارولینای شمالی و مطالعه ملی FINRISK بین 1979 و 2002 در فنلاند شرکت کرده و بطور تصادفی انتحاب شده بودند. این اطلاعات پایه شامل یک پرسشنامه خودكارآزمايی در مورد رفتارهای بهداشتی، سنجش وزن، قد و فشار خون، یک نمونه خون وریدی برای آزمایشگاه و مجموعه ای از 24 ساعت نمونه ادرار بود.

در محل مطالعه، پرستاران به سنجش حجم ادرار پرداخته و 100 میلی گرم نمونه برای تحلیل آزمایشگاهی جمع آوری کردند.

این مطالعه برای 12 سال از طریق ارتباط ثبت نام رایانه ای به محل ثبت بهداشت ملی ادامه یافت.

طی این پیگیری، 121 زن و مرد به نارسایی قلبی جدید مبتلا شدند.

پرفسور ژوسیلاتی می گوید: قلب به نمک علاقه ای ندارد. مصرف بیش از حد نمک بطور چشمگیری خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می دهد. این افزایش مرتبط با نمک با خطر نارسایی قلبی، مستقل از فشار خون بود.

وی افزود: افرادی که روزانه بیش از 13.7 گرم نمک مصرف می کردند، دو برابر بیشتر در خطر ابتلا به نارسایی قلبی بودند تا آن ها که کمتر از 6.8 گرم مصرف کرده بودند. میزان بهینه مصرف نمک در روز احتمالا کمتر از 6.8 گرم است. سازمان جهانی بهداشت حداکثر 5 گرم نمک را برای مصرق روزانه توصیه کرده که این میزان از لحاظ نیاز فیزولوژیکی تنها دو تا سه گرم است.

ژوسیلاتی در خاتمه می گوید: برای کسب برآوردهای دقیق تر در مورد ارتباط خطر بیشتر نارسایی قلبی با مصرف نمک به گروههای جمعیتی بزرگتر در مناطق فقیرتر نیاز است.

 

مترجم: سمانه سالاری

 

منبع: Sciencedaily

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا