نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جادوی خوشمزه سازی غذاهای سالم

تحقيقات نشان داده كودكانی كه در وعده نهار مواد غذايی سالم و مغذی مصرف می‌کنند، فعاليت فكری بهتر، هوشياری و تمركز بالاتری دارند. كنترل كردن كودكان در خوردن مواد غذايی و فهماندن اين مطلب كه چه مواد غذايی برای آنها سالم‌تر و مناسب‌تر است، کار چندان راحتی نیست.

تسليم نشدن كودكان در برابر وسوسه خوردن پيتزا، نوشابه، و سيب زمينی سرخ كرده و مواد غذايی از اين قبيل كار دشواری است؛ بنابراين پدران و مادران و مربیان وظيفه دارند كودكان را با ترفندهای موثر به سمت تغذيه مناسب هدايت كنند.

انتخاب مواد غذایی ناسالم که در سالن‌های غذاخوری مدارس سرو می‌شوند، یکی از عوامل بسیار مهم در چاقی کودکان است. به این دلیل فعالیت‌هایی در جهت بهبود کیفیت غذای مدارس و ایجاد رغبت درکودکان برای مصرف این غذاها انجام شد. یکی از این فعالیت‌ها انجام مطالعاتی برای بهبود کیفیت غذای مهد کودک‌ها در مدرسه اینرسیتی در سینسیناتی است. نتایج مطالعاتی که توسط مرکز مطالعات علمی کودکان انجام گرفته است در نشست علمی سالانه در سن دیگو ارایه شد و مشخص شد که مصرف غذاهای سالم با صورت خندان و دادن جایزه‌های کوچک برای خرید مواد مغذی سالم به دانش آموزان روش کم هزینه‌ای برای کمک به مصرف مواد غذایی سالم تر در مدارس است.

مرحله اول این مطالعات تلاش برای داشتن زندگی شاد و سالم به واسطه مصرف مواد مغذی و سالم در غذاخوری‌های مدارس،  شامل میوه‌ها ، سبزیجات ، شیر کم چرب و وعده غذایی اصلی غنی از غلات سبوس‌دار است. پس از مرحله اول این مطالعات که حدود سه ماه طول کشید، پژوهشگران مفهومی به نام «بشقاب انرژی» را که شامل چهار غذای سالم بود معرفی کردند. کودکانی که بشقاب انرژی را انتخاب می‌کردند هدایای کوچکی مانند برچسب‌ها، توپ‌های کوچک و … را جایزه می‌گرفتند . این جوایز در طول تحقیق و در طی زمان‌های مختلف با انتخاب بشقاب انرژی یا چهارنوع غذای سالم توسط کودکان از طرف پژوهشگران به آنها داده می‌شد. برای مقایسه اختلافات درانتخاب غذای سالم رسیدهای نقدی به ازای غذاهای مورد استفاده در طول 5 ماه مطالعه از ابتدا تا انتها مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج نشان داد که خرید شیر کم چرب از 7 درصد به 48 درصد در کل فروش شیر افزایش یافته است.در همین شرایط، انتخاب شیر شکلات از 86.5 درصد به 44.6 درصد در کل مصرف شیر کاهش یافت. و مقدار کل شیر خریداری شده از ابتدا تا انتهای مطالعه مقدارثابتی بود.

علاوه براین، انتخاب میوه به مقدار 20 درصد و به تعداد 1 الی 1.2 مورد در هر دانش آموز و انتخاب سبزیجات به مقدار 62 درصد و به تعداد 0.74 الی 1.2 مورد در هر دانش آموز به صورت روزانه افزایش نشان داد. انتخاب بشقاب انرژی از ابتدای مطالعه 335 درصد افزایش نشان داد. رابرت سیگل نویسنده این تحقیق و مدیر پزشکی مرکز سلامت و بهداشت مواد غذایی و ومدیر بیمارستان  کودکان درسینسیناتی  این باره بیان می‌کند: «این طور به نظر می رسد که ما روش های موثر و بسیار امیدوار کننده‌ای برای بهبود تغذیه کودکان یافته‌ایم. این برنامه‌ها ممکن است برای بهبود تغذیه و سلامتی کودکان در مدارس نقش مهمی ایفا کنند.»

نهار دانش آموزان، نه تنها تامین كننده عناصر و كالری‌های گوناگون است، بلكه دانش آموزان با یادگیری درس پس از تلاش فكری صبحگاهی، هنگام صرف ناهار، آرام‌تر شده و بعد از آن نیز می‌توانند مراودات اجتماعی بهتری داشته باشند.از نظر فیزیولوژیكی، غذا عامل مهمی برای حفظ سلامت و تندرستی انسان است و وعده غذایی سالم باید شامل تمامی گروه‌های غذایی موجود در هرم غذایی باشد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل