خطر شیوع تب کریمه کنگو در عید قربان

علی‌اصغر برائی‌نژاد، مدیرکل اداره دامپزشکی استان تهران در نشست خبری عمومی که به مناسبت عید قربان برگزار شده بود، نسبت به شیوع ویروس تب کریمه کنگو هشدار داد و اعلام کرد که امسال 91 مرکز عرضه بهداشتی دام زنده و کشتارگاه در مناطق 22گانه استان تهران راه‌اندازی می‌شود.

او همچنین گفت که این اقدام با هماهنگی‌ و همکاری استانداری، شهرداری، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، سازمان محیط‌زیست، سایر دستگاه‌های ذیربط و بخش خصوصی انجام شده است.

برائی‌نژاد در ادامه توضیح داد که در این 91 مرکز تعیین‌شده، برای اعمال شرایط بهداشتی لازم در روز عرفه و عید قربان حدود ۳۰۰ نفر دکتر دامپزشک، کارشناس دامپزشکی و همچنین ناظر شرعی حضور خواهند داشت و به مردم خدمات بهداشتی ارائه خواهند کرد. او تأکید کرد که مردم می‌توانند دام مورد نیاز خود را با اطمینان خاطر از این مراکز تهیه کنند.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان تهران به مردم اطمینان داد که همۀ دام‌های موجود در این مراکز، پیش از عرضه، از طریق سامانه قرنطینه دامپزشکی تحت نظارت‌های لازم قرار می‌گیرند و در حین کشتار و بعد از آن هم تحت کنترل بهداشتی خواهند بود.

برائی‌نژاد با اشاره به تلاقی مناسبت عید قربان با اوج فصل گرما، تأکید کرد که خطر شیوع تب کریمه کنگو بیش از سال‌های گذشته وجود دارد و سازمان دامپزشکی کشور وضعیت هشدار اعلام می‌کند.

او از مردم خواست که به‌طور جدی از ذبح دام در مناطق شهری و روستایی و در شرایط خارج از نظارت دامپزشکی خودداری کنند و احتمال شیوع این بیماری را کاملاً جدی بگیرند.

 

مدیرکل اداره دامپزشکی استان تهران توضیح داد که راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان، تماس با کنه‌های آلوده، له کردن کنه‌ها، گزیده شدن توسط آن‌ها، تماس با خون و خونابه تازه، تماس با گوشت تازه در صورت زخم بودن بدن و مواردی از این دست است.

برائی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا بیماری تب کریمه کنگو از طریق خوردن گوشت نیز به انسان منتقل می‌شود یا خیر؟ گفت: «تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه فرد از طریق خوردن گوشت آلوده آسیب دیده باشد، ارائه نشده است.»

مدیرکل اداره دامپزشکی استان تهران در پایان نشست خبری مجدداً از مردم تقاضا کرد که از کشتار و ذبح دام خارج از استانداردها و نظارت دامپزشکی خودداری کنند و دام مورد نیاز خود را از مراکز تحت پوشش دامپزشکی تهیه کنند چراکه بیماری تب کریمه کنگو در دام علائم مشخصی ندارد.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا