یوگا، مکملی مناسب برای درمان سرطان

سرطان پستان، شایع ترین نوع سرطان در میان زنان است که خوشبختانه امروزه با پیشرفت های حاصله در علم پزشکی و به دلیل داشتن پیش آگهی های خوب، قابل پیشگیری است. این بیماری در کشورهای آسیایی از جمله ایران شیوع زیادی داشته و دومین علت مرگ و میر ناشی از بیماری سرطان به حساب می آید.

بقای بیماران مبتلا به سرطان پستان، در 20 سال گذشته به طور قابل توجهی بهبود یافته است که عمدتا به تشخیص زودرس و درمان های جدید برای جلوگیری از عود بیماری نسبت داده می شود. ولی روش های مختلف درمان این بیماری نظیر پرتودرمانی، اغلب به دلیل بروز عوارض سوئی نظیر درد، خستگی، اضطراب، افسردگی و موارد دیگر، اغلب باعث کاهش کیفیت زندگی در این بیماران می گردد. به همین دلیل بسیاری از مبتلایان و بازماندگان سرطان پستان از طب مکمل استفاده می کنند.

در پژوهشی که توسط یکی از محققان کشورمان از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد انجام گردیده است، نقش «یوگا» به عنوان درمان مبتنی بر طب مکمل در افزایش شاخص های مربوط به کیفیت زندگی مبتلایان به سرطان پستان که تحت پرتودرمانی قرار داشته اند، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

در این پژوهش که به صورت کارآزمایی بالینی بر روی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت پرتودرمانی مراجعه کننده به بیمارستان سیدالشهدای اصفهان انجام شده، بیماران ابتدا به دو گروه «یوگا» و «شاهد» تقسیم گردیدند. سپس بیماران گروه یوگا به مدت 8 هفته و به میزان سه جلسه 75 دقیقه ای در هر هفته، از تمرینات یوگای ارائه شده در یکی از موسسات مورد تایید کمیته اخلاق در پژوهش استفاده نمودند. این آموزش ها و تمرینات که مربوط به یوگای بدنی یا اصطلاحا «آسانا» بود شامل مواردی نظیر کشش های ماهیچه ای و انقباضی، وضعیت های تعادلی، تکنیک های تنفسی و آرام سازی بدن بود.

8 هفته پس از اتمام تمرینات مورد نظر، کیفیت زندگی هر دو گروه که قبل از مداخله آزمایشی مورد سنجش واقع شده بود، مجددا با استفاده از روش های تحقیقاتی مورد اندازه گیری قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در فصل نامه «بیماری های پستان ایران» سال 7 شماره 4 منتشر گردیده است، نشان می دهد که انجام تمرینات یوگا به طور موثری باعث بهبود علائم مربوط به کیفیت زندگی در بیماران می گردد.

بر اساس نتایج به دست آمده، بعد از اجرای برنامه در گروه یوگا، علایم گوارشی نظیر تهوع، بی اشتهایی و یبوست که می توانند موجب سوء تغذیه، کم خونی و خستگی بیشتر گردند در بیماران کاهش یافته است. به علاوه تاثیرات یوگا موجب گردیده که میزان درد، تنگی نفس و علائمی مثل تورم و حساسیت در پستان، کاهش یابد. همچنین در میزان خستگی افراد نیز کاهش معنی داری به چشم می خورد.

طبق اظهار محقق این طرح پژوهشی، انجام تمرینات یوگا در بیماران مبتلا به سرطان پستان، نمره کلی مربوط به علایم مرتبط با کیفیت زندگی را ارتقا می دهد. از این رو طبق پیشنهاد پژوهشگر، می توان جهت افزایش سازگاری بیماران با بیماری خود، از اجرای تمرینات مناسب یوگا استفاده نموده و این گونه تمرینات را در منزل و همچنین در مراکز درمانی و مراقبتی با همکاری پرستاران به عنوان تکمیل کننده درمان بیماری مورد استفاده قرار داد.

قابل ذکر است یوگا از فلسفه هند قدیم مشتق شده و شامل توصیه هایی برای سبک زندگی اخلاقی با استفاده از تمرینات روحی و جسمی با هدف کلی ایجاد ساختار واحدی در ذهن، بدن و روح است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا