تشخیص دقیق آپنه خواب با گوشی هوشمند

به گزارش ایرنا و به نقل از ساینس، آپنه انسدادی خواب، به توقف موقت تنفس در خواب گفته می شود که معمولا با اختلال تنفس و ضربان نامنظم قلب همراه است. این اختلال تنفسی ناشی از انسداد مجرای تنفسی دهان بوسیله زبان است و معمولا چند ثانیه به طول می انجامد. این اختلال پس از 50 سالگی بیشتر دیده می شود و زمانی خطرناک است که بیش از 10 ثانیه طول بکشد.

به تازگی نرم افزارهای مختلفی طراحی شده اند که روی گوشی هوشمند نصب می شوند و قادر به تشخیص اختلالاتی مثل عفونت گوش، سرطان دهانه رحم و ایدز هستند. محققان به تازگی برنامه ای طراحی کرده اند که می تواند در کمترین زمان ممکن و با بالاترین دقت، آپنه خواب را تشخیص دهد.

این نرم افزار ApneaApp نام دارد که روی سیستم عامل اندروید نصب می شود و از طریق شکم، پا و دیگر جنبش های بدن، تنفس نامنظم را تشخیص می دهد. در این نرم افزار از گوشی هوشمند به عنوان یک سیستم سونار استفاده می شود. سیستم سونار در محیط امواج صوتی ارسال می کند؛ زمانی که این امواج به مانعی برخورد می کند، بازگردانده می شود و از این طریق می توان محل جسم را تعیین کرد. خفاش نیز از همین سیستم برای پیداکردن مسیر در شب استفاده می کند.

روش های موجود برای تشخیص آپنه خواب، با استفاده از تجهیزات پیشرفته پزشکی انجام می شود و بیمار باید یک شب در بیمارستان بستری شود و هزینه آن حدود هزار دلار است.

آپنه خواب در صورت عدم درمان، باعث بروز بیماری های متابولیک می شود که به دنبال آن، بدن در برابر انسولین مقاوم می شود؛ به علاوه، اختلال خواب یکی از مهمترین دلایل اضافه وزن و افزایش اشتهاست؛ تمام این عوامل جزء فاکتورهای خطر بیماری دیابت محسوب می شوند. 

در ادامه این تحقیقات آمده است که آپنه خواب نه تنها باعث بروز دیابت می شود؛ بلکه یکی از مهمترین دلایل افزایش کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون و در نتیجه سکته قلبی و مغزی است. 

احتمال ابتلا به آپنه خواب در زنان پس از یائسگی بیشتر است. اضافه وزن، استعمال دخانیات، سابقه خانوادگی آپنه خواب و استفاده از الکل، از مهمترین دلایل این عارضه محسوب می شوند.

در حال حاضر بیش از 25 میلیون آمریکایی به این عارضه مبتلا هستند، بدون اینکه از آن اطلاعی داشته باشند.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا