کشف دریاچه جیوه در هرم باستانی مکزیک

پژوهشگران باستان شناس در مطالعات جدید خود در منطقه باستانی تئوتیوکان Teotihuacan  مکزیک ، موفق به کشف حجم زیادی از جیوه مایع شدند . این منبع بزرگ جیوه در اتاقکی واقع در انتهای یک تونل در زیر هرم مشهور تئوتیوکان قرار داشت .

در همین زمینه سرجیو گومز Sergio Gómez باستان شناس مکزیکی و پژوهشگر موسسه ملی تاریخ و انسان شناسی مکزیک Mexico’s National Institute of Anthropology and History ،  در حال مطالعه و بررسی این کشف غیر عادی بوده و در نخستین اظهار نظر رسمی درباره این پدیده نادر ، آن را غیر معمول و غافلگیر کننده خواند . لازم به توضیح است که تاکنون مشابه این موضوع در آثار باستانی دیده نشده است .

این باستان شناس مشهور مکزیکی در سال گذشته نیز موفق به کشف سه اتاقک ناشناخته در تونل های زیرین این هرم شده بود که در های آن مهر و موم بوده و طی یک هزار و هشتصد سال پیش ، باز نشده بودند . در این اتاقک ها آثار متعدد و ارزشمندی از قبیل مجسمه هائی از جنس سنگ یشم ، بقایای جگوار ، یک جعبه که در آن اشیا صدفی تراش خورده قرار داشت ، توپ های کائوچوئی ، گوی های فلزی که به disco balls شهرت دارند و آینه های ساخته شده از جنس سولفات آهن کشف شد .

پژوهشگران احتمال می دهند که وجود این مقدار عظیم از جیوه در مقبره فوق می تواند اشاره به این موضوع داشته باشد که این محل ، یک مقبره سلطنتی است و احتمالا باستان شناسان به کشف نخستین مقبره پادشاهی منطقه  تئوتیوکان بسیار نزدیک شده اند . سرجیو گومز در این رابطه اعلام کرد : " به نظر من وجود این حجم از جیوه مایع می تواند جنبه نمادین داشته باشد و به صورت سمبلیک به یک رودخانه یا دریاچه زیر زمینی اشاره کند . اگر این هرم ، واقعا یک مقبره باشد ، اطلاعات آن می تواند به پژوهشگران کمک کند تا درک بهتری از نحوه اداره این شهر باستانی داشته باشند . "

در حال حاضر منطقه تاریخی تئوتیوکان در نزدیکی شهر سن خوزه در ایالت مکزیک قرار داشته و در 45 کیلومتری شمال شرقی شهر مکزیکو سیتی واقع شده است . این منطقه باستانی ، 83 کیلومتر مربع مساحت دارد .

تئوتیوکان در حوزه آبگیر مکزیک قرار داشته و شامل بزرگترین هرم های مربوط به دوران پیش از کشف قاره آمریکا توسط اسپانیائی ها است . این شهر باستانی دارای ساختاری مدرن بوده و ساختمان های آن چند طبقه  هستند . بخش هائی از این شهر به صورت سالم باقی مانده اند .

این منطقه در نیمه نخست هزاره یکم پیش از میلاد ، مهمترین مرکز تمدنی قاره آمریکا محسوب می شده و مردم ساکن آن احتمالا از نزادهای ناهوا  و توتونکا بوده اند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا