نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کود بیولوژیک حاوی مواد غذایی برای گیاه طراحی شد

حسین بشارتی کلایه، مجری طرح در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: در خاک‌های آهکی که اکثر اراضی کشاورزی ایران تشکیل می‌دهند، برخی عناصر غذایی ضروری برای گیاه نظیر فسفر، آهن، روی، مس و منگنز ثبت شده و از دسترس گیاهان خارج می‌شوند لذا کمبود عناصر غذایی و پایین بودن کارایی مصرف کود، یکی از عوامل محدود کننده تولید محصولات زراعی و باغی در کشور محسوب می‌شوند.
 
وی، افزود: کمتر از بیست درصد کودهای فسفری وارداتی که سالانه در کشور مصرف می‌شود (حدود پانصد تا هفت صد هزار تن) توسط گیاهان جذب می‌شود.
 
بشارتی کلایه، تصریح کرد: استفاده از گوگرد عنصری به عنوان فراوان‌ترین و اقتصادی‌ترین ماده اسیدزا، یکی از راهکارهای مقابله با کمبود عناصر غذایی و  بهبود وضعیت تغذیه‌ای گیاهان در خا‌های آهکی است.
 
وی، اظهار داشت: کود زیستی تولید شده به صورت پودر نرم و نمناک حاوی بیش از 10 میلیون سلول باکتری تیوباسپلوس در هر گرم است، که این باکتری‌ها می‌توانند در اکسایش گوگرد عنصری هستند و این فرمولاسیون می‌تواند باکتری‌ها را برای مدت طولانی به صورت فعال در خود نگهدارد.
 
بشارتی کلایه، تصریح کرد: استفاده از این کود زیستی به همراه گوگرد مازاد و فراوان موجود در کشور توانسته جایگزین بخشی از کودهای شیمیایی وارداتی شود. 
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل